Turisté znají osoblažskou úzkokolejku hlavně kvůli víkendovým parním jízdám. Málokdo si uvědomuje, že dieselové lokomotivy Českých drah, které vozí cestující každý den v roce, jsou stejně úctyhodné babičky jako ty parní. Tyto lokomotivy pamatují doby, kdy po úzkorozchodce jezdily kromě osobních také nákladní vlaky.

Historický okamžik nastal v roce 2014, kdy osoblažské koleje po 55 letech opustila první zástupkyně zdejší flotily lokomotiv T47.0. Vydala se z Osoblažska na svou poslední cestu do Muzea ČD v Lužné u Rakovníka.

V současnosti opouští „Osoblažku“ také její sestra, která byla vyrobena v roce 1958 pod označením T47.017. Z výrobní linky rovnou dostala umístěnku do depa v Osoblaze, kde strávila v aktivní službě dlouhých 54 let. Zlom nastal v srpnu 2012, když ji havárie spalovacího motoru vyřadila z provozu. Posloužila ještě jako zdroj náhradních dílů. Ve stanici Třemešná ve Slezsku čekala u depa na svůj další osud.

Nyní po šesti letech byla naložena na transportní vagón a byla převezena do depa v Bohumíně. Ve zdejší dílně jí byly odebrány podvozky, které mohou po repasi posloužit poslední provozuschopné sesterské lokomotivě na „Osoblažce“. Teď už je na odpočinku v muzeu ČD v Lužné u Rakovníka. Výhledově se s ní počítá do sbírky historických kolejových vozidel Národního technického muzea. Fanoušci „Osoblažky“ budou ještě dlouho vzpomínat na starou dobrou devět set sedmnáctku.