Přestože sezona pravidelných jízd historického vláčku na úzkokolejce Osoblažce začíná až 1. června, letos se sem sjížděli milovníci železniční nostalgie už v dubnu. Nemohli si ujít testovací jízdy parní lokomotivy, která byla v ČKD vyrobena roku 1928. Tato malá lokomotivka pochází z Kysucko-oravské lesní železnice, kde tahala klády z Gontkulové doliny.

Proto se jí říká Gontkulák. „Je to opravdu malá lokomotivka, ještě menší než naše Resita, která vozí výletníky po Osoblažce. Má ale neuvěřitelnou sílu, protože tahala klády a musela při tom překonávat velké stoupání. Její poslední jízda v roce 1972 byla o to smutnější, že za sebou vytrhávala koleje rušené lesní železnice. Měla obrovské štěstí v tom, že mezi slovenskými železničáři se našli nadšenci, kteří ji zachránili od sešrotování,“ uvedl Jaromír Foltýn z krnovských železničních opraven Olpas, které se specializují na kolejové veterány.

V dubnu se Gontkulák poprvé objevil v Třemešné ještě jako nedokončená lokomotiva. Dokázal se pohybovat po kolejích za pomoci dieselového kolegy lokomotivy Faur. První jízda po mnoha letech bylo jen krátké popojíždění po nádraží v Třemešné, aby opraváři Olpasu mohli zkontrolovat správné usazení pojezdu a jeho chování za chodu. Sérii testů nakonec završila zkušební jízda této mašinky z Třemešné do Liptaně a zpět. Gontkulák se po čtyřech desetiletích nečinnosti konečně zase pohnul svou vlastní silou.

To už dieselový Faur v soupravě sloužil jen jako záloha, přestože možnost selhání Gontkuláka si nikdo z týmu opravářů nepřipouštěl. Bylo potřeba doladit poslední detaily, než se Gontkulák vydá zpátky domů na Slovensko.

Gontkulák přečkal celá desetiletí na nádraží v Žilině jako nepojízdný exponát, protože nebyly peníze na jeho opravu. „Až před třemi lety našli železniční nadšenci soukromého investora, který opravu zaplatil. Nyní na Slovensku probíhají drážní zkoušky, aby se mohl Gontkulák představit 5. června jako hlavní atrakce muzea lesních železnic na Výchylovce,“ dodal Foltýn.

Gontkulák bude vozit turisty na Oravské lesní železnici, která láká na Slovensko milovníky úzkokolejek z celé Evropy podobně jako Osoblažka do Česka.

Novinky na Osoblažce

Sezona historických jízd na Osoblažce začíná už ve středu 1. června. Na jaké novinky se mohou příznivci železniční nostalgie těšit? Především jízdné zůstává na stejné úrovni. V červnu, v předsezoně, kdy jsou cestujícími hlavně školní výlety, se dokonce jízdné snížilo na polovinu. „Díky dotacím kraje už máme vozový park kompletní.

Máme i vagon přizpůsobený pro potřeby imobilních spoluobčanů na vozíku, který nám v předešlých sezonách citelně chyběl. Samozřejmostí už je také cyklovagon na přepravu kol, protože hodně lidí si chce spojit výlet vláčkem se sportem a s poznáváním Osoblažska,“ představil letošní sezonu Foltýn. Historická vlaková souprava je průchozí, aby se lidé mohli občerstvit v takzvaném pivním vagonu nebo se střídavě dívat na ubíhající koleje z posledního vagonu, a pak si užívat jízdu třeba z vozu hned za parní lokomotivou.

„Souprava se šesti vozy je už naprosté maximum. Nejde o to, že by lokomotiva neutáhla ještě pár vagonů navíc, ale jsme limitovaní délkou nástupiště,“ dodal Foltýn.

Slezské zemské dráhy začínaly vozit lidi parním vlakem na otevřených nákladních vagonech, pak je doplnily střechou, a na příští sezonu už plánují ve vagonech stahovací okna, aby se sezona mohla prodloužit i na měsíce, kdy už je chladné počasí.

„S nápadem na největší bombu, jaká asi nemá nikde v Evropě obdobu, přišel majitel ranče Solný potok v Hynčicích. Vymyslel, že by se mohl k soupravě přidat dobytčák na přepravu koní, aby se zájemci mohli z Osoblahy vracet v sedle. Už vymýšlíme, jak by měl koňský vagon vypadat, uzavřel Foltýn.