VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lokomotiva Gontkulák prošla v Krnově generální opravou

Třemešná, Krnov – V krnovských dílnách Olpasu udělali z vraku parní úzkorozchodné lokomotivy Gontkulák zase pojízdný stroj. Po testovacích jízdách na Osoblažce se tato technická rarita z roku 1928 vydala domů na Slovensko.

28.5.2011
SDÍLEJ:

Gontulák je úzkorozchodná parní lokomotiva vyrobená v roce 1928 pro slovenské lesní železnice. Foto: Martin Kouřil

Přestože sezona pravidelných jízd historického vláčku na úzkokolejce Osoblažce začíná až 1. června, letos se sem sjížděli milovníci železniční nostalgie už v dubnu. Nemohli si ujít testovací jízdy parní lokomotivy, která byla v ČKD vyrobena roku 1928. Tato malá lokomotivka pochází z Kysucko-oravské lesní železnice, kde tahala klády z Gontkulové doliny.

Proto se jí říká Gontkulák. „Je to opravdu malá lokomotivka, ještě menší než naše Resita, která vozí výletníky po Osoblažce. Má ale neuvěřitelnou sílu, protože tahala klády a musela při tom překonávat velké stoupání. Její poslední jízda v roce 1972 byla o to smutnější, že za sebou vytrhávala koleje rušené lesní železnice. Měla obrovské štěstí v tom, že mezi slovenskými železničáři se našli nadšenci, kteří ji zachránili od sešrotování,“ uvedl Jaromír Foltýn z krnovských železničních opraven Olpas, které se specializují na kolejové veterány.

V dubnu se Gontkulák poprvé objevil v Třemešné ještě jako nedokončená lokomotiva. Dokázal se pohybovat po kolejích za pomoci dieselového kolegy lokomotivy Faur. První jízda po mnoha letech bylo jen krátké popojíždění po nádraží v Třemešné, aby opraváři Olpasu mohli zkontrolovat správné usazení pojezdu a jeho chování za chodu. Sérii testů nakonec završila zkušební jízda této mašinky z Třemešné do Liptaně a zpět. Gontkulák se po čtyřech desetiletích nečinnosti konečně zase pohnul svou vlastní silou.

To už dieselový Faur v soupravě sloužil jen jako záloha, přestože možnost selhání Gontkuláka si nikdo z týmu opravářů nepřipouštěl. Bylo potřeba doladit poslední detaily, než se Gontkulák vydá zpátky domů na Slovensko.

Gontkulák přečkal celá desetiletí na nádraží v Žilině jako nepojízdný exponát, protože nebyly peníze na jeho opravu. „Až před třemi lety našli železniční nadšenci soukromého investora, který opravu zaplatil. Nyní na Slovensku probíhají drážní zkoušky, aby se mohl Gontkulák představit 5. června jako hlavní atrakce muzea lesních železnic na Výchylovce,“ dodal Foltýn.

Gontkulák bude vozit turisty na Oravské lesní železnici, která láká na Slovensko milovníky úzkokolejek z celé Evropy podobně jako Osoblažka do Česka.

Novinky na Osoblažce

Sezona historických jízd na Osoblažce začíná už ve středu 1. června. Na jaké novinky se mohou příznivci železniční nostalgie těšit? Především jízdné zůstává na stejné úrovni. V červnu, v předsezoně, kdy jsou cestujícími hlavně školní výlety, se dokonce jízdné snížilo na polovinu. „Díky dotacím kraje už máme vozový park kompletní.

Máme i vagon přizpůsobený pro potřeby imobilních spoluobčanů na vozíku, který nám v předešlých sezonách citelně chyběl. Samozřejmostí už je také cyklovagon na přepravu kol, protože hodně lidí si chce spojit výlet vláčkem se sportem a s poznáváním Osoblažska,“ představil letošní sezonu Foltýn. Historická vlaková souprava je průchozí, aby se lidé mohli občerstvit v takzvaném pivním vagonu nebo se střídavě dívat na ubíhající koleje z posledního vagonu, a pak si užívat jízdu třeba z vozu hned za parní lokomotivou.

„Souprava se šesti vozy je už naprosté maximum. Nejde o to, že by lokomotiva neutáhla ještě pár vagonů navíc, ale jsme limitovaní délkou nástupiště,“ dodal Foltýn.

Slezské zemské dráhy začínaly vozit lidi parním vlakem na otevřených nákladních vagonech, pak je doplnily střechou, a na příští sezonu už plánují ve vagonech stahovací okna, aby se sezona mohla prodloužit i na měsíce, kdy už je chladné počasí.

„S nápadem na největší bombu, jaká asi nemá nikde v Evropě obdobu, přišel majitel ranče Solný potok v Hynčicích. Vymyslel, že by se mohl k soupravě přidat dobytčák na přepravu koní, aby se zájemci mohli z Osoblahy vracet v sedle. Už vymýšlíme, jak by měl koňský vagon vypadat, uzavřel Foltýn.

Autor: František Kuba

28.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prvňáčci ze Základní školy a Mateřské školy Andělská Hora se svou třídní učitelkou Pavlínou Doleželovou.

Představujeme prvňáky ZŠ Andělská Hora

Předválečná plovárna by se už pomalu mohla řadit mezi památky, ale v těchto dnech už finišují přípravy na zahájení generální rekonstrukce.
7

Koupaliště dostanou novou podobu

Cítíte se v Krnově bezpečně?

Kde se cítíte ohrožen? Jakou trestnou činností? Jaké místo by mělo být monitorováno kamerou?

Bruntál musí přehodnotit ambice

Fotbalisté bruntálského Slavoje Olympie mají za sebou zářný podzim v krajském přeboru. Po první polovině sezony ztrácí ze třetí příčky na vedoucí Heřmanice pouhé dva body.

Fotbalisté Krnova si mysleli na víc, ztráceli ale venku

V podzimní části krajského přeboru si fotbalisté Krnova jistě dělali zálusk na lepší než jedenácté místo v tabulce.

Příběhy bezpráví přípomínají tradici vzdoru

Projekt společnosti Člověk v tísni připomíná statečné lidi, kterým je třeba projevit úctu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT