Obecní kolo. Člověk si ho může bezplatně půjčit, dojet s ním, kam v obci potřebuje, a pak ho zaparkuje ve stojanu pro druhého. V Úvalně to zkusili.

BÁLI SE KRÁDEŽÍ KOL, ALE ZATÍM TO FUNGUJE

„To neklapne, v Česku to nemůže fungovat, kolo nevydrží ani týden, někdo ho ukradne," reagovali na začátku skeptici. Mýlili se. Tedy z větší části.

V Úvalně mají obecní kola již téměř rok, o nápadu starosty jsme v Deníku informovali loni na podzim, kdy začala po obci jezdit první dvě obecní kola.

A jak to vypadá dnes? Lidé si kola půjčují, obavy, že do kopce se nebude chtít nikomu jezdit, se nenaplnily, když se něco pokazí, obec zařídí opravu nebo kolo opraví místní aktivisté sami.

ZTRATILO SE JEDINÉ

Za celou dobu došlo jen k jedné ztrátě jedno růžové kolo na jaře zmizelo. Doufáme, že popularizace úvalenských obecních kol v Deníku tuto bilanci nezmění.

„Nejspíš na něm někdo odjel do vedlejší vesnice a nechal ho tam, protože už neměl cestu zpátky," domnívá se starosta Radek Šimek optimista, duchovní otec a realizátor nápadu obecních kol.

INSPIRACÍ PRO ÚVALNO BYL PROJEKT REKOLA

Podobný způsob půjčování kol už na některých místech České republiky funguje. Úvalenští se inspirovali hlavně projektem Rekola, což je systém, který funguje například v Praze, Olomouci, Brně nebo v Pardubicích, kde se ale kola zamykají a zájemci o zapůjčení kola nejdřív musí získat potřebný kód.

V Úvalně ale hledali co nejjednodušší způsob. Starostovi se nelíbilo, že projekt Rekola potřebuje mobilní aplikaci. Zkoušeli i systém GPS, ale tam je zase problém vybíjení baterií. „Chtěli jsme, aby to bylo dostupné pro všechny, a to co nejjednodušeji," vysvětluje starosta, proč nakonec dospěl k tomu, že se kola budou půjčovat volně.

„Jen bych chtěl, aby se kola vracela do stojanů. Moc se mi nelíbí, když parkují u hlavní cesty, přece jen tudy projíždí hodně aut a naše krásné kolo může někoho lákat," vyzývá s úsměvem své spoluobčany starosta.

PROČ JSOU OBECNÍ KOLA RŮŽOVÁ A LEVNÁ

Kola jsou krásná, růžová. Výrazná a neobvyklá barva má případné zloděje spíše odradit. Rozhodně se také nejedná o žádné nákladné „biky" ani „silničky", za které lze utržit spoustu peněz.

„Jsou to kola, která nám lidé věnovali nebo je odvezli na sběrný dvůr a my jsme je nechali zrekonstruovat. Chystáme se zprovoznit další, upřednostňujeme kola bez převodů, aby oprava a provoz byly co nejjednodušší," vysvětluje starosta. Kola opravuje místní kutil Martin Kopecký.

S KOLEM NA NÁKUP I DO HOSPODY

A kdo tyto dopravní prostředky nejvíce využívá? „Kolo si může půjčit, kdo chce, nemusí ani jet, ono třeba pomůže, když si na něho paní naloží nákup a vyveze ho pěšky nahoru," odpovídá starosta.

„Jsem ráda, že kola v Úvalně máme, funguje to, vidím lidi jezdit, vidím kola zaparkovaná na různých místech, často také u hospody," doplnila Miroslava Sovadinová, která v úvalenské hospodě pracuje.

SOCIÁLNÍ EXPERIMENT

„Bude to takový sociální test. Pokud kola nevydrží, vyhodnotíme projekt jako neúspěšný a já budu zase o něco blíže realitě," odpovídal zpočátku skeptikům starosta.

Po několika měsících provozu se zdá, že systém půjčování založený jen na slušnosti, může fungovat. Je to dobrá zpráva pro všechny, pro úvalenské občany a pro Radka Šimka obzvlášť, protože už přemýšlí o půjčování koloběžek. Má i další plány. Ten největší už nabývá reálnou podobu. Jde o znovuotevření úvalenského koupaliště.

Gabriela Mathiasová