Badatelé mají několik tipů. Jistotu budeme mít jen v případě, že se jim podaří najít součástku s výrobním číslem. Už teď je jisté, že osoblažské muzeum získá exponát mezinárodního významu. Bitevník Iljušin Il-2 neboli Šturmovik bude po důkladném prozkoumání vystaven co nejblíž místa nálezu.

Motor je kompletní

Tento příběh začal amatérskými detektory kovů a pokračoval profesionálním bádáním v archivech. Podle osoblažského místostarosty Martina Kociána nikdo z místních pamětníků netušil, že u Karlova bylo za války sestřelené sovětské letadlo.

„Amatéři s minohledačkami nacházeli v lese u Karlova takové množství kovových úlomků, až si uvědomili, že může jít o části křídla. Obrátili se na Slezské muzeum Opava jak postupovat dál. Z Opavy je odkázali na Letecké muzeum v Suchdole nad Odrou. Největším překvapením pro všechny bylo, když se trosky našly i ve čtyřmetrové hloubce. Obvykle tu narazíte na skalnaté podloží metr pod drnem. V místě dopadu musela být hluboká bažina na způsob šumavské slati, protože motor je kompletní a drží v celku. Většinu letadla ale rozmetal výbuch,“ uvedl místostarosta Osoblahy Martin Kocián.

Zahynul pilot i střelec

Zbytky pancéřované kabiny byly v největší hloubce. Tato indicie naznačuje, že Šturmovik dopadl podvozkem nahoru nebo se při kontaktu se zemí převrátil.

Podle amatérského leteckého badatele Radovana Fraita sovětské letectvo při osvobozování Osoblažska většinou operovalo jako taktická podpora pozemních vojsk.

„Nemůžeme se ale soustředit jen na bojové operace. Musíme vzít v úvahu také průzkumná letadla, která se zde pohybovala už dříve. Zatím s jistotou víme jen to, že se jedná o dvoumístný Iljušin II, neboli šturmovik. Pravděpodobně zahynula celá dvojčlenná posádka, neboli pilot i střelec,“ uvedl Radovan Frait s tím, že možná se už brzy dozvíme jména a příběhy konkrétních letců.

Jde o Gorbinského s Kuzněcovem?

Fanoušci letectví a válečné historie při bádání v německých a sovětských archivech postupně zužovali okruh sestřelených Šturmoviků, které přicházely v úvahu. Zatajil se jim dech, když se mezi možnými kandidáty na posádku objevil pilot gardový major Gorbinský se střelcem staršinou Kuzněcovem.

„Tento pilot měl přes třicet bojových letů a je historikům poměrně známý. Byl příslušníkem 140. gardového bitevního pluku. Jsme dokonce v kontaktu s jeho rodinou,“ představil jeden z tipů Radovan Frait.

Podle sovětských pramenů měl být tento Šturmovik sestřelen u Povelic, tedy poměrně blízko Karlova. Sestřelené letadlo může dopadnout i desítky kilometrů od místa zásahu.

Letecké pumy? To nám nesedí

Než bylo možné zahájit vyzdvižení letadla, probíhal v Karlově pyrotechnický průzkum. Mezi troskami se totiž našly i letecké bomby.

Šturmovik Grobinského a Kuzněcova měl v rámci bojových operací 22. března 1945 speciální úkol. Letci měli na své misi vytvořit dýmovou clonu v prostoru mezi polskými Hlubčicemi a Mokrou.

„Všechno nasvědčovalo tomu, že se jedná právě o toto letadlo, ale zmátl nás nález bomby. Podle sovětských pramenů měl mít Šturmovik jen speciální závěsy, které vyvíjí dýmovou clonu. My jsme ale našli bombu, o které se archivy nezmiňují. Možná se jedná o jinou posádku z jiné bojové operace,“ komentoval nález bomby Radovan Frait.

Doufá, že ať už bude identita padlých sovětských letců jakákoliv, podaří se spojit s pozůstalými a příběh objeveného Šturmoviku bude mít pokračování.