Markéta Čeřenová poznala budoucího manžela v Bruselu. V hlavním městě evropské byrokracie pracovala jako kancelářská síla.

„Psala jsem posudky projektů rozvojové spolupráce, ale neměla jsem ponětí, zda moje práce má smysl. Nikdy jsem osobně nepoznala člověka, kterému projekt pomůže. Netušila jsem, zda někdo bude číst mé analýzy. Celé dny jsem byla v umělém světě moderních kanceláří s klimatizací, kde se okna nedají otevírat," popsala Markéta svůj život před osudovým setkáním s Nicolásem, konstruktérem bambusových kol.

Potkali se v Bruselu v kubánském baru, kde se tančila salsa. „Hned jsme zjistili, že máme společný sen: navštívit Kubu. Nico mi nadšeně vyprávěl o svém hledání ideálního bambusu pro cyklistiku, který má pružnost a pevnost jak ocel, ale je lehčí a výroba nezatěžuje životní prostředí.

Pak už byl jen krůček k naší bambusové jízdě Jižní Amerikou. Částečně nás inspirovala cesta budoucího revolucionáře Che Guevary z Motocyklových deníků," popsala Markéta Čeřenová začátek své bambusové cestovatelské love story.

Cestopis o vztahu

Dlouhá cyklojízda Markétu a Nicoláse sblížila natolik, že skončila spoluautorstvím knihy a svatbou. „Naše kniha není jen cestopis. Vším se totiž prolíná vývoj našeho vztahu. Také je to zpráva o jihoamerických komunitách, ve kterých se lidé z celého světa snaží hledat alternativní životní styl. Vůbec jsme netušili, kolik se tam usadilo ekologických nadšenců.

Poznávali jsme jejich suché záchody, vaření na solární energii, experimentální stavby z přírodních materiálů a odpadů i permakulturní zemědělství," představila Markéta Čeřenová knihu, která zatím vyšla jen ve španělštině. Má asi 200 stran.

„Kniha měla být hlavně lehká, aby se dobře vozila na kole. Na svých cestách ji totiž rozvážíme po knihkupectvích a cyklistických klubech. Proto má popsané i okraje stránek," uvedla Markéta, která si z jízdy po Argentině, Bolívii a Brazílii zapamatovala spíš emoce, zatímco Nicolás pečlivě zapisoval cestopisná fakta.

Svatební cesta

Markéta a Nicolás se vzali v Argentině v rezervaci na břehu řeky Paraná před bambusovým oltářem. Nevěsta si svatební šaty upravila pro jízdu na kole a ženich si ohrnul nohavice, aby se mu nezapletly do řetězu. „Máme stříbrné snubní prstýnky od místních uměleckých řemeslníků – šperkařů. Romantika to byla neuvěřitelná, třeba když jsme tančili v písku za zvuku bubnů," pochvalovala si Markéta svůj svatební den.

Potkat na silnici tandemové dvojkolo není běžné. A co teprve když je z bambusu a veze novomanžele na svatební cestě! Díky tandemu se Markéta a Nicolás na svých cestách snadno seznamují s lidmi, kteří jim fandí a pomáhají.

„Za dva měsíce cestování jsme za nocleh platili jen jednou. Vezeme vlastnoručně vyrobené bambusové přívěšky, které dáváme těm hodným lidem jako poděkování za jídlo a ubytování," uzavřela Markéta s tím, že až projedou Evropu, vydají se poznávat USA. Cílem svatební bambusové cesty je vysněná Kuba.

POZNÁMKA: Bambus se vrací

Vizionář Jára Cimrman byl přesvědčen, že budoucnost patří aluminiu. Možná podcenil bambus. Tento materiál testovali konstruktéři v počátcích cyklistiky, takže ve sbírkách Technického muzea v Praze najdeme historické kolo z bambusu. Experimenty 
s bambusem se jim moc nedařily, protože výrobci kol na něj v uplynulých sto letech úplně zapomněli. Dali přednost oceli, hliníku, karbonu a titanu.

Teprve až s filozofií trvale udržitelného rozvoje se zavržené přírodní materiály vrací do módy. Bambus je tráva z čeledi lipnicovitých, která může vyrůst až do výšky čtyřiceti metrů. Některé druhy vyrostou až o metr za den.

Zkusme pěstování bambusu porovnat s energetickou náročností těžby rud a zpracování kovů. Protože bambus není dřevo, ale jen dutá zdřevnatělá tráva, není možné díly spojovat hřebíky, vruty ani šrouby. Návrat bambusu do cyklistiky odstartoval objev dostatečně pevného spoje z konopných či karbonových vláken.

Nevýhodou bambusových kol bohužel zůstal velký podíl ruční práce, a tím i poměrně vysoké výrobní náklady. Předností bambukola je to, že nepotřebuje žádnou pružinu, protože samotný rám odpéruje všechny nárazy. Dnes se z bambusu vyrábí městská, silniční, závodní i horská kola.

Na internetu jsem našel bambusové výhonky, ponožky, kalhotky i pleny, ale bambusový tandem, to je novinka, která nejspíš dokáže zaskočit i pokročilé ekobiocyklisty.