„Aeroklub provádí základní a pokračovací výcvik pilota kluzáku na strojích L13 Blaník, což je nejúspěšnější školní větroň československé konstrukce používaný po celém světě. Výcvik pilota motorizovaného kluzáku probíhá na stroji L13SE Vivat, který má stejný základ jako kluzák L13 Blaník," představil Tomáš Grufik jménem Aeroklubu Krnov vybavení pro účastníky kurzů pro piloty.

L13 Blaník je dvousedadlový kluzák používaný k výcviku základní i vyšší pilotáže. Jeho výrobcem je Let Kunovice, který uvedl do provozu přes šest tisíc těchto větroňů včetně různých modifikací. Maximální vzletová hmotnost je 500 kilogramů, maximální rychlost 253 kilometrů za hodinu.

Vývoj L13 začal v roce 1954 v konstrukční kanceláři Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu VZLÚ v Praze-Letňanech. První kusy ze sériové výroby byly zalétány na konci roku 1958. Přestože sériová výroba základního modelu už byla dávno ukončena, modernizované Blaníky stále létají v mnoha zemích světa.

Letadla typu Blaník se řadí mezi nejúspěšnější výrobky našeho leteckého průmyslu.