Krnovský domov seniorů v Rooseveltově ulici má ombudsmanku a umí řešit stížnosti podané standardní cestou. Jak ale má reagovat na videa a fotografie ze sociální sítě, které anonymní autor zveřejňuje jako důkaz hrubého pochybení personálu a zanedbání péče?

FOTOGRAFIE A VIDEA

„Vážená paní ředitelko a vážení zaměstnanci Domova pro seniory v Krnově, vysvětlete těm starým lidem a veřejnosti, potažmo zřizovateli Domova pro seniory v Krnově, proč se musí paní K. a někteří další bezmocní senioři válet ve svých exkrementech,“ napsal například anonym k videu znečištěné noční košile.

Zřejmě v každém zařízení, které pečuje o nesoběstačné klienty, lze občas pořídit podobné záběry. Bez znalosti souvislostí nic moc nedokazují. Má na ně domov nebo zřizovatel reagovat?

Na tomto profilu, který se věnuje systematické kritice krnovského domova, jsou vedle exkrementů například ukázky tvrdého perníku, který od Mikuláše dostali senioři neschopní kousat. Rozběhla diskuse, zda by bezzubého seniora víc potěšilo, kdyby ho Mikuláš obdaroval rozmixovaným perníkem.

Vedle těchto úsměvných příspěvků jsou ale zveřejněna také velmi závažná tvrzení. Například že jeden z klientů domova zemřel kvůli tomu, že se musel koupat i se zápalem plic.

„Chápu, že pokud tyto příspěvky čte někdo, kdo vůbec netuší, jaká je pravda, tak se zděsí. Prosím, přijďte se kdykoliv kdokoliv podívat, jak žijí naši klienti, a jak je o ně postaráno,“ napsala v diskusi na anonymním facebookovém profilu pracovnice domova. Uvedla své jméno stejně jako řada dalších diskutujících, kteří odsoudili takto anonymní zostuzování práce personálu domova.

RADNICE: POŠKOZENÍ DOBRÉHO JMÉNA

„Dochází na sociálních sítích k šíření nepravdivých nebo zavádějících informací o Domově pro seniory Krnov. Město Krnov, jako zřizovatel této příspěvkové organizace, pokládá za nutné se proti nim ohradit, jelikož poškozují dobré jméno domova,“ napsali ve společném prohlášení starosta Krnova Tomáš Hradil a místostarostové Miroslav Binar a Pavel Moravec.

SPOKOJENÍ PŘÍBUZNÍ KLIENTŮ DOMOVA

Na redakci Deníku se obrátily Eva Horáčková a Světlana Křižanová. Chtěly prezentovat stanovisko těch, kdo svěřili své blízké do péče krnovského domova se zvláštním režimem DZR. Denně ho navštěvují a díky tomu znají zdejší poměry. Znají také dámu, která sporný facebookový profil založila.

„Zaznamenala jsem na sociálních sítích otevřené útoky na zmíněné oddělení DZR, a to i na jednotlivé pečovatelky a ošetřovatelky, které osobně znám,“ napsala Eva Horáčková redakci deníku v otevřeném dopise, který podepsalo v roli svědků dalších dvacet rodinných příslušníků, kteří jsou spokojení s péčí o klienty.

Fotogalerie: Dopis

SVĚDCI PÍŠÍ: ANONYM JE OBÁVANÁ PANÍ D.D.

Pro ty, kteří znají poměry v DZR, facebookový profil není anonym, ale paní D.D. Jde o dceru jedné z klientek. Podle jejich svědectví se dopouští soustavného a bezdůvodného peskování a šikanování personálu. Pečovatelky si už preventivně berou ke svým úkonům svědka, že nic nezanedbaly.

„Měla jsem možnost pozorovat smutné a uplakané pečovatelky, které se na zmíněný pokoj již neodváží vstoupit jednotlivě, ale pouze v doprovodu další kolegyně,“ popsala svou zkušenost Eva Horáčková.

„Proč paní D.D., která je tolik nespokojená s péčí a stravou v DZR, nenavštěvuje setkání vedení domova s rodinným příslušníky, kde může přednést své připomínky? Společně s dalšími spokojenými rodinnými příslušníky jsme se chystali postavit paní D.D. přímo tváří v tvář a vyslechnout její názor. Tuto možnost nevyužila a raději špiní domov pod falešnými profily na FB,“ uvedla v otevřeném dopise Eva Horáčková.