Ve všech nemocnicích, jejichž zřizovatelem je Moravskoslezský kraj, fungují ombudsmani oficiálně od začátku října, i když ve zkušebním provozu se tato nová funkce testovala už v září. Pokud pacienti nejsou spokojeni s léčbou, nebo naopak chtějí pochválit nemocniční personál, či mají nějaký podnět, ombudsmani jim budou naslouchat.

Ivan Pavlák už má řadu zkušeností

„Pro mě se zase tak moc nemění. Tím, že jsem z titulu své funkce náměstka řešil podněty a stížnosti občanů už dříve, vlastně docela dobře vím, co od této nové funkce mohu očekávat," uvedl nový ombudsman krnovské nemocnice a zároveň náměstek pro léčebnou péči Ivan Pavlák.

Přijímal pochvaly a stížnosti, i radil

„Spíše než pacienti se na mne obraceli jejich příbuzní, což je logické. A primárně nešlo o stížnosti, většinou jsem jim poskytoval radu, na co konkrétně mají nárok a na kterou z mnoha institucí se mohou obrátit," dodal Ivan Pavlák, který jako ombudsman nebude k dispozici jen pacientům, ale samozřejmě se na něj může obracet i personál nemocnice s různými problémy.

Co trápí zaměstnance?

„Obecně pracovněprávní spory řeší především místní odborová organizace. U mě by se měly sbíhat nejrůznější podněty, které náš personál trápí. Teď se například připravujeme na reakreditaci nemocnice, která by měla proběhnout letos v prosinci. Tam se těch impulzů, námětů a dotazů objevuje hodně," přiblížil náplň své práce nový ombudsman.

Proč kraj zřídil ombudsmany?

Kraj se myšlenkou na zřízení podobné funkce zabýval už delší dobu. Doposud se stížnostmi či podněty v nemocnicích zabývalo více lidí. „Chtěli jsme systém změnit tak, aby za řešení těchto záležitostí byla odpovědná konkrétní osoba, a zlepšila se tak komunikace mezi všemi zúčastněnými stranami," uvedl náměstek hejtmana pro zdravotnictví Jiří Martinek.

Kontaktovat ombudsmany je možné nejen v jejich kanceláři, ale také e-mailem, telefonicky nebo písemně. Zřízení funkcí ombudsmanů v krajských nemocnicích má zvýšit kvalitu i dostupnost služeb ve zdravotnictví.

Ombudsman obecně je mimosoudní kontrolní úřad, který byl státem pověřen k řešení stížností jednotlivců na jednání veřejné správy. Toto slovo i institut vznikly ve Švédsku, kde byl králem ombudsman pověřen dbát na správné chování úředníků.

Jak kontaktovat ombudsmana?MUDr. Ivan Pavlák
Telefon: 554 690 144 nebo 554 690 121
Mobil: 606 720 773
E-mail: pavlak.ivan@szzkrnov.cz

Úřední dny:
pondělí: 13-16 hodin
čtvrtek: 9-12 hodin

Jan Pirkl