V krnovských teplárnách Veolia Energie ČR dnes spalováním biomasy vyrábí teplo a elektřinu. Už brzy tuto technologii doplní další zařízení na výrobu vodíku pro využití v dopravě. Vlaková souprava Coradia iLint je prvním vodíkovým vlakem na světě.
Vodíkový vlak se přijede představit také do Krnova. Zastaví ve stanici Krnov Hlavní nádraží 19. května ve 14.10 hodin u 1. nástupiště. Do Česka vodíkový vlak přivezla společnost Alstom, aby výhody využití vodíku představila dopravcům i široké veřejnosti.
Vodík z obnovitelných zdrojů
Výroba vodíku v krnovských a frýdecko-místeckých teplárnách je pilotní projekt Veolie Energie a Vysoké školy báňské-Technické univerzity Ostrava. V obou teplárnách by se mohlo vyrábět na 900 tun vodíku ročně.
„Pro představu, to by mohlo vystačit například v autobusové dopravě pro 100 autobusů, které ujedou každý 90.000 kilometrů,“ informovala za Veolii Jana Dronská.
Takzvaný zelený vodík se vyrábí štěpením vody v elektrolyzérech za pomoci elektřiny generované z čistých obnovitelných zdrojů. Veolia chce první elektrolyzér začít naplno provozovat od roku 2024. Pokud se v Krnově průkopnický experiment osvědčí, Veolia plánuje doplnit výrobu vodíku také v dalších svých teplárnách. Zvyšování kapacit na výrobu vodíku závisí hlavně na požadavcích zákazníků a na situaci na trhu s energiemi.
„Chceme s Veolií spolupracovat jak v obecnější rovině, například na aktivitách v rámci Národního centra pro energetiku nebo na rozvoji společných aktivit výzkumu a vývoje v oblasti vodíkové ekonomiky, ale i na konkrétních projektech, kde budeme mít možnost ověření vědeckých výsledků v praxi,“ upřesnil prorektor VŠB-TUO Igor Ivan jek funguje spolupráce vědy s průmyslem a energetikou.
Prohlídka vlaku a projížďka zdarma
První vodíkový vlak pro osobní dopravu na světě je dosud jediný, který byl již uveden do běžného provozu. Ve čtvrtek 19. května se ukáže nejen v Krnově, ale také v Olomouci, Bruntálu, Opavě a Ostravě.
V rámci Railshow si mohou zájemci vodíkový vlak Coradia iLint nejen prohlédnout, ale také se jím projet. Vodíkový vlak se postupně objeví v desítkách měst v různých regionech České republiky. Jízdy budou zdarma, ale kvůli kapacitě a velkému zájmu je nutné si místo ve vlaku rezervovat.
Mobilní plnící stanice
Vlaky na vodík jsou podle odborníků jednou z možností jak nahradit dieselové lokomotivy zejména na regionálních tratích, kde se nepočítá s elektrifikací. Mají nulové emise a nízkou hlučnost. Propagační akci pořádá výrobce vlaku, společnost Alstom, ve spolupráci s Českými dráhami.
Vodíkové vlaky by mohly začít jezdit po české železnici zhruba za pět let. Klíčové pro jejich širší využití jsou zejména změny legislativy a rozvoj infrastruktury, protože dnešní železnici chybí například plnicí stanice. Vodík pro dopravu Coradia iLint dodává společnost Air Products, která pro prezentaci vlaku v Česku vyčlenila mobilní vodíkovou čerpací stanici.
Emise? Obyčejná voda
Pořizovací náklady vodíkových vlaků by se neměly příliš lišit od současných vlaků s elektrickým pohonem. Ceny samotného vodíku jsou dnes už srovnatelné s naftou. Lze očekávat, že při masivnějším využití vodíku v budoucnu budou klesat.
Vodíkové vlaky od Alstomu jezdí od roku 2018 v několika evropských zemích. Jsou poháněny vodíkovým palivovým článkem, který vyrábí z vodíku elektrickou energii pro trakci. Jedinými emisemi, které podle Alstomu vlak vytváří, jsou pára a kondenzovaná voda.
V Česku bude vodíkový vlak jezdit do 25. května. S nasazením vodíku počítají i České dráhy také v Národním akčním plánu čisté mobility, který schválila Babišova vláda.
Program vodíkového vlaku Coradia iLint v České republice
18. 5. Česká Třebová; předváděcí jízda do Lanškrouna
19. 5. Olomouc; předváděcí jízda do Bruntálu a Krnova
19. 5. Krnov; předváděcí jízda do stanice Opava-Východ a Ostravy-Svinova
22. 5. Jihlava; předváděcí jízda do Horní Cerekve, Pelhřimova, Tábora a Českých Budějovic
22. 5. České Budějovice; předváděcí jízda do Polné na Šumavě
23. 5. Zkušební centrum VUZ Velim
24. 5. Hradec Králové; předváděcí jízda do Jičína, Turnova a Liberce
24. 5. Liberec; předváděcí jízda do Mimoně a České Lípy
25. 5. Česká Lípa; předváděcí jízda do Jedlové, Benešova nad Ploučnicí a Děčína hl.n.