Seznam zanedbaných budov, míst a území, které vás, obyvatele Krnova, štvou, jsme připraveni rozšířit o vaše tipy. Stačí napsat na e-mail: ondrej.sulik@denik.cz. Tentokrát jsme zjišťovali, zda se zlepší situace na křižovatkách krnovského obchvatu.

Obchvat Krnova se projektoval před čtvrtstoletím, kdy takzvané průsečné křižovatky byly ještě běžnou záležitostí. Krnované sice v Hlubčické a v Petrovické ulici požadovali kruhové objezdy, ale projektanti rondely zamítli s tím, že po obchvatech měst se musí jezdit devadesátkou, aby měly smysl.

Miliardová investice vycházela ze zadání, že obchvat Krnova se buduje kvůli zrychlení tranzitní dopravy mezi Polskem a Ostravskem, takže není žádoucí zpomalovat auta projíždějící Krnovem kruhovými objezdy.

Je ostuda, že kvůli nedomyšleným průsečným křižovatkám nakonec stejně byla rychlost aut na obchvatu omezena dopravními značkami na padesátku.

Vylepšení obchvatu? Zatím jen dopravním značením

„Jedna z největších staveb v téměř osmisetleté historii města,“ komentoval starosta Krnova Tomáš Hradil zprovoznění obchvatu koncem roku 2021.

Brzy se ale potvrdily obavy, že průsečné křižovatky v Hlubčické a v Petrovické ulici jsou z pohledu řidičů nepraktické. Přibývající počet dopravních nehod naznačuje, že jsou také nebezpečné.

To byl důvod, proč začalo "vylepšování" těchto křižovatek dopravním značením a omezením rychlosti na obchvatu na padesát kilometrů v hodině.

Starosta Krnova Tomáš Hradil v březnu 2023 informoval o závěrech inspekce provedené na obchvatu auditorem bezpečnosti pozemních komunikací.

„V závěru zprávy se uvádí: v případě trvalého výskytu nehod způsobeného nedáním přednosti, a to i po realizaci výše uvedených opatření, doporučuje zpracovatel provést přestavbu průsečné křižovatky na okružní," informoval starosta Tomáš Hradil s tím, že už jsou k dispozici data z monitorování dopravy na obchvatu.

Z nich vyplývá, že kromě tranzitní dopravy obchvat v masivním měřítku využívají také místní řidiči. A že jen málokdo z řidičů padesátku na obchvatu opravdu dodržuje.

Město jedná s investorem

Podle koordinátora městské mobility Michaela Cestra město Krnov prosazuje vizi nahrazení průsečných křižovatek na obchvatu kruhovými objezdy, ale jeho možnosti jsou omezené. Město může pouze apelovat na investora, tedy na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

„Jednání města s ŘSD se průběžně konají. Ale protože se jedná o dotační projekt Evropské unie, k případné změně dopravního řešení křižovatek může dojít až po detailním vyhodnocení dopravně bezpečnostní situace na obchvatu po realizované úpravě dopravního značení a po uplynutí pětiletého období udržitelnosti,“ popsal současnou situaci z pohledu krnovské radnice koordinátor městské mobility Michael Cestr.

Chystají lázně, cyklostezku a přeložku Petrovické

Na realizaci čeká několik velkých projektů, kvůli kterým zejména v oblasti Petrovické ulice bude nutné hledat novou koncepci dopravního řešení. Bude nutné sladit obchvat s plánovanou česko-polskou cyklostezkou Krnov – Hlubčice (Glubczyce), která by měla vést po zaniklé železniční trati.

V souvislosti s dlouho očekávanou výstavbou nových městských lázní u krnovského koupaliště budou Krnované i polští návštěvníci do této lokality přijíždět za koupáním celoročně, a ve velkém množství. Potřebují nejen parkoviště s dostatečnou kapacitou, ale také bezpečné odbočování z Petrovické a napojení na obchvat.

Dopravní situaci v této lokalitě výrazně změní přeložka silnice v Petrovické ulici. Takzvaná Nová Petrovická v budoucnu navede těžkou kamionovou dopravu z Polska na obchvat Krnova.

Dnes je na hraničním přechodu v Krnově mezistátní doprava regulována omezením tonáže, ale Polsko už vybudovalo k hranicím moderní silnici s vysokou dopravní kapacitou.

Přeložka Petrovické byla projektována s vizí, že toto řešení umožní napojení kamionové dopravy z Polska přímo na obchvat Krnova. Navedení mezinárodní kamionové dopravy na obchvat Krnova odlehčí hraničnímu přechodu v Bartultovicích a silnicím Albrechticka.

„Právě Nová Petrovická a nové městské lázně vedle koupaliště jsou hlavními důvody, proč je potřeba přistoupit k řešení dopravy v této lokalitě koncepčně. Potřebujeme řešení, která budou dobře fungovat i v dlouhodobém horizontu. Křižovatky na Petrovické a Hlubčické proto musíme posuzovat v širším kontextu budoucího rozvoje dopravy,“ uzavřel Michael Cestr.


Nahrává se anketa ...