Nesmí chybět ani jeho nejslavnější fiktivní postava: železničář Alois Nebel ze zastávky Bílý potok, co leží někde na trati mezi Krnovem, Zlatými Horami a Jeseníkem. Fenoménu Alois Nebel dal Jaromír 99 podobu jako autor komiksu i jako spoluautor stejnojmenného filmu.

V Krnově Švejdík kromě výstavy nabídl také koncert své Letní kapely, jako dárek Martinovi Hradečnému z klubu Kofola k jeho 55. narozeninám. Švejdíkova kapela Priessnitz bývala v klubu Kofola pravidelným hostem.

Provozovatel klubu Kofola Martin Hradečný.
Problém hudebních klubů: zvýšení daně nejen na pivo, ale i na vstupenky

Komiksy a grafiky Jaromíra 99 zaujaly také v zahraničí, takže výstava v galerii Edel přilákala také hosty z Polska. Na vernisáži prozradil, že příští velkou osobností, které hodlá vdechnout svůj výtvarný rukopis, bude buď Miloš Forman, nebo Václav Havel. Zpracoval už například příběh Mašínů do knihy Zatím dobrý a převedl do komiksové podoby Zámek France Kafky.

Alois Nebel v komiksu a ve filmu

Díky zfilmovanému Nebelovi našla cestu do krnovské galerie Edel také širší veřejnost, která výstavy běžně nenavštěvuje. Nebelovým fanouškům Jaromír 99 prozradil, že původně vymyslel upovídaného komiksového nádražáka, ale pak tuto roli dostal Miroslav Krobot, pověstný svým mlčenlivým hereckým minimalismem.

„Miroslav Krobot je mlčenlivý horal, ale zato dal tomu filmu rytmus tím, jak chodil pomalu. Kvůli němu jsme museli některé písničky zpomalovat. Zpomalovalo se i bimbání návěstidel, aby pasovalo k jeho rytmu chůze. Krobot tomu filmu svým pojetím Nebela strašně pomohl. My jsme mu přinesli tlustý scénář a vrátil nám ho tenký. Prakticky celý film mlčí,“ porovnal Jaromír 99 filmového a komiksového Nebela.

Zdroj: František Kuba

Miroslav Krobot se narodil v Šumperku, Jaromír Švejdík v Jeseníku, takže oba mají jesenické trati, nádražáky a nádražní hospody poctivě nakoukané.

Komiks představuje rok práce

Účastníky vernisáže zajímalo, jak dlouho trvá vymyslet a namalovat komiks, když autor místo tužky a štětce použije tablet.

„Nejvíc věcí mě napadá ráno, když se probudím. Takový ten polospánek je důležitý, ale jen když si ty vize zapamatujete nebo stačíte rychle naskicovat. Příprava na komiks je ale něco jiného. Jen příprava, rešerše a skicování zabere pár měsíců. Když mám tohle za sebou, tak mi jedna stránka trvá jeden den. Takže 150 stránek znamená 150 dní, plus 50 dní příprav. Prostě práce na rok,“ uvedl Jaromír 99 s tím, že nejvíc času strávil nad Aloisem Nebelem.