Dále se počítá s vymezením bezpečných koridorů pro pěší a cyklisty, výsadbou stromů a další vegetace, která přispěje nejen ke snižování prašnosti a hluku, ale především ke snižování teploty v letních měsících.

„Návrh na úpravu parkovací plochy u autobusového nádraží, který obsahuje řadu prvků takzvané modrozelené infrastruktury, máme zpracovaný v podobě architektonického návrhu. Na jeho základě nyní vzniká projektová dokumentace, která by měla být dokončena na podzim,“ uvádí Pavla Hájková z odboru investic a správy majetku krnovské radnice.

Obrovské parkoviště kumuluje teplo

Rozlehlou asfaltovou plochu mezi Městským parkem, Albertem a autobusovým nádražím Krnované ze setrvačnosti dál nazývají „autobusové nádraží“, protože za tímto účelem zde vznikla v dobách socialismu. V podstatě jde jen o velkou zpevněnou parkovací plochu, která odděluje Městský park od historického jádra Krnova.

Asfaltová plocha o rozloze 6420 metrů čtverečních kumuluje teplo a způsobuje přehřívání. Lepší termoregulaci by umožnila vegetace. Jedinou zeleň na přehřáté ploše dnes představují rostliny a stromy v betonových květináčích. Také současný systém dopravy a parkování už je značně zastaralý. Doprava se na ploše kumuluje ve všech směrech. Spontánně se zde kříží pěší, cyklo a automobilová doprava, což způsobuje kolize.

Náklady na přípravnou fázi projektu se pohybují kolem milionu a jsou hrazeny z rozpočtu města. Odhadované náklady na realizaci nejsou zatím vyčísleny.

Stromy, stín a více zeleně

Projekt komentoval spoluautor studie, architekt Marek Juránek. „Propojení parkovací plochy a parku jsme vyřešili koridorem, který odděluje dlouhodobá a krátkodobá stání. Na základě frekvence jsme k bytovým objektům umístili dlouhodobá stání se zaměřením na intenzivní charakter modrozelené infrastruktury. V tomto místě jsou do parkoviště navrženy závsakové průlehy a výsadby vegetace tak, aby došlo k vizuálnímu odclonění parkovacích stání. Bude tak zajištěna vizuální pohoda, snížení prašnosti a hluku z parkoviště směrem k bytovým domům. Vegetace na parkovišti je navržena tak, aby nedocházelo k zanášení automobilů, ale zároveň vytvářela stín v letních měsících. Snižování teploty v lokalitě je tak prioritou návrhu,“ říká architekt.

Také po obvodu parkoviště s krátkodobými stáními budou vysazeny stromy, stejně jako podél zatravňovacích roštů v dělicím pásu mezi parkovištěm a autobusovým nádražím. Celkový počet nově vysazených stromů by měl být kolem stovky.

Myslí se i na chodce

Pro větší bezpečnost chodců je navržen po delší straně parkoviště chodník vedoucí k obchodnímu centru. Návrh počítá s minimálně 175 parkovacími místy, včetně pěti stání pro elektromobily s možností nabíjení. Přesný počet míst pro parkování a jejich šířku ale určí až projektová dokumentace.