VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kraj aktualizuje koncepci dopravy na nové podmínky

Region - Moravskoslezský kraj chce řešit kolabující dopravní situaci mnohých měst a připravit se na situaci, která nastane po roce 2010. Krajské zastupitelstvo v roce 2004 přijalo koncepci rozvoje dopravní infrastruktury, která byla prvním pokusem o systémový přístup k plánování dopravních potřeb regionu. Z této koncepce vzešla páteřní dopravní síť označovaná jako Slezský kříž.

28.6.2008
SDÍLEJ:

To jsou páteřní komunikace Moravskoslezského kraje, které by měly zabránit hrozícímu dopravnímu kolapsu. Foto: Vizualizace: Moravskoslezský krajský úřad

„Cílem je, aby se obyvatelé Moravskoslezského kraje dostali všude pohodlně, rychle a bezpečně. A když říkám všude, mám na mysli nejen z Ostravy do Bruntálu, ale také do Berlína, Moskvy nebo Paříže,“ řekl první náměstek hejtmana Pavol Lukša.

V uplynulých letech začalo vedení kraje ve spolupráci s ministerstvy financí a dopravy s realizací výstavby Slezského kříže, který horizontálně protíná Krnov a Třinec a vertikálně pak Nový Jičín a Bohumín. V současné době jsme zhruba v polovině výstavby Slezského kříže. S jeho úplným dokončením počítá Moravskoslezský kraj kolem roku 2012. Náklady na jeho dostavbu přesáhnou 50 miliard korun. „Z fondu dopravní infrastruktury se nám podařilo v období 2005 - 2008 získat 27 miliard korun, což je 2 a půlkrát více peněz než činí celostátní průměr na jeden kraj,“ uvedl Pavol Lukša.

Díky zvýšenému přílivu financí bylo možné postavit dálniční přivaděče, vybudovat rychlostní komunikaci R48, zmodernizovat železniční koridorové tratě nebo elektrifikovat železniční trasu Ostrava- -Svinov - Opava. Od původní koncepce uběhly čtyři roky, a proto se vedení Moravskoslezského kraje rozhodlo stávající koncepci zaktualizovat.

„Kraj prodělal od roku 2004 zcela zásadní proměnu. Proto jsme si začali klást zásadní otázky, zda jsme připraveni na další hospodářský rozmach regionu a jeho dopravní potřeby. Unese naše dopravní infrastruktura zrušení hranic a nezahltí velcí investoři naši dopravní síť tak, že občané budou trpět hlukem, úrazy a dalšími negativními dopady?“ popisuje současnost Pavol Lukša.

Dopravní inženýři a projektanti dostali úkol zhodnotit stávající koncepci také v celoevropském kontextu. „Nacházíme se na transevropské severojižní jadersko-baltické ose a necelých 38 kilometrů jižně od transevropské západovýchodní osy Berlín - Moskva, v bezprostřední blízkosti katovické aglomerace čítající 2 a půl milionů obyvatel. Je jasné, že se naše strategická poloha promítne do dopravní zátěže v kraji a my s tím musíme už nyní počítat,“ zdůraznil Lukša.

Z hodnotící zprávy vyplývá, že Moravskoslezský kraj čeká další zvyšování dopravní zátěže. „Aby nedošlo ke kolapsu dopravy v kraji, musíme co nejrychleji vybudovat 197 kilometrů páteřních komunikací, mezi které patří poslední úsek dálnice D47, rekonstrukce silnice I/48 a I/11 nebo obchvat Havířova. V železniční dopravě bude klíčové kolejové napojení Letiště Leoše Janáčka v Mošnově na stávající železniční síť a modernizace III. koridoru na trase Karviná - Slovensko,“ vyjmenoval klíčové stavby Slezského kříže náměstek Lukša.

Autor: František Kuba

28.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Česko zpívá koledy. Ilustrační foto z loňského ročníku.

Setkání u vánočního stromu v Bruntále provází jarmark

Rýmařov. Ilustrační foto.

Vzniká databáze fotografií Rýmařovska

Na Cvilíně obnovují historické stezky a instalují lavičky

Technické služby Krnov na Cvilíně renovují původní štětové cesty a probíhá zde i obnova stezek, které zde vybudovali už sudetští Němci.

David Galvas: Hokej mi chyběl, Krnov je mi sympatický

/ROZHOVOR/ Letošní sezonu odstartoval obránce David Galvas v barvách druholigového Slezanu Opava. V říjnu se rozhodl svou bohatou kariéru pověsit na hřebík a ze dne na den se stal trenérem.

POZNÁMKA FIDELA KUBY: Čestný člověk

Když jsem na základce chodil do čtvrté třídy, rozmohl se nám v družině takový nešvar.

Tento týden představíme prvňáčky ze ZŠ Školní, Bruntál

Spolu se začátkem nového školního roku odstartoval ojedinělý projekt Deníku, který má ambice stát se stejně oblíbeným a úspěšným, jako jsou například Miminka - pravidelné série fotografií novorozeňat z českých porodnic.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT