Středoškolákům projekt představili senátor a veterán z Dakaru Jiří Žák, motorkář a moderátor Standa Berkovec, kaskadér Mirek Lisý, zástupci města v čele se starostkou i policisté.

Tuto kampaň, která si klade za cíl zvýšení bezpečnosti při jízdě na motocyklech, mohly ostatní školy sledovat v přímém přenosu. „Součástí interaktivního programu je také televizní studio, které zajišťuje přenos do dalších škol v Opavě, Bruntálu, Jeseníku i v Krnově,“ prozradil ředitel hostitelské střední školy Zdeněk Welna.

„Chceme vás naučit, jak přežít na motorce. Motorkáři si rádi vyzkoušejí, kolik ze svého stroje vymáčknou, ale nejdřív si musejí uvědomit, že motorka je ve srovnání s autem malá a úzká, což u protijedoucích řidičů vyvolává zrakový klam, že je ještě hodně daleko, a navíc se jim snadno schová v mrtvém úhlu.

Každý motorkář musí předvídat chybu ostatních účastníků silničního provozu,“ uvedl Stanislav Berkovec ukázky z DVD Motocykl moje radost, které se promítaly studentům na velkém plátně. Tento didaktický film zachycuje poslední záběry motorkářského instruktora Ondry Lelka, který krátce po natáčení zahynul při srážce s autem.

Studenti se dozvěděli, jak motorka brzdí na asfaltu za deště a na sněhu, jak si chránit páteř motoairbagem, jaké si vybírat motorkářské rukavice a oblečení, jak čistit sklo helmy a také dostali důkaz, že levnou helmu prorazí jediná rána kladivem.

Odborníci je varovali před tmavými skly, které po setmění řidiče téměř oslepí: „Ségra si jednou vzala na motorku černé brýle, vyjela v noci a hned trefila patník. Není špatné vyzkoušet si mimo provoz a se všemi ochrannými pomůckami, jaké to je, když se člověk dostane do smyku a nemůže už havárii zabránit,“ podotkl zkušený kaskadér Mirek Lisý.

Kaskadér Mirek Lisý pokračoval: „Já sám jsem si s motorkou ustlal na asfaltu snad na každém tréninku,“ řekl a názorně vysvětloval, jak šance na přežití zvýší parakotoul nebo výskok. „Když si motorkáři začnou navzájem ukazovat své jizvy, zlomeniny a šrámy, jsou to často neuvěřitelné historky. Taky jich pár mám, protože jsem se už nejméně pětkrát válel s motorkou v příkopě.

Dnes tu s vámi můžu mluvit, protože mi zachránily život ochranné pomůcky a hlavně profesionální přilba,“ doplnil Berkovec.

Zlatým hřebem programu bylo představení elektromotorky, která nemá žádné splodiny a nepotřebuje výfuk, takže s ní mohl kaskadér Lisý předvést pár kousků přímo v tělocvičně. Dojede na jedno nabití kolem 40 kilometrů a nemusí nikdy jezdit na pumpu, protože zásuvku má každý doma. Náklady na provoz jsou neuvěřitelně nízké, řádově 10 korun na jedno nabití, tedy na ujetí 40 kilometrů.

Má naprosto tichý motor, takže motorkář sluchem vůbec nepozná, jestli má pod sebou nastartovaný stroj. Pro Mirka Lisého nebyl problém ukázat v tělocvičně jízdu po předním i po zadním kole, když se ale chystal na své extračíslo, kterým mělo být přeskočení ležícího Standy Berkovce, ukázalo se, že elektromotorku přece jen ještě nemá tak zmáklou jako svou klasickou krosku se spalovacím motorem.

Nabrat dostatečné zrychlení, když je pro krátkou rozjezdovou dráhu vyčleněna pouze necelá polovina tělocvičny, to chce přece jen delší přípravu a více zkušeností s konkrétním strojem. Několikrát se Lisý na motorce odhodlaně rozjel, ale těsně před ležícím Berkovcem vždy v poslední chvíli uhnul nebo zastavil.

Dobrzdil třeba i na předním kole. Ukázalo se, že ve stísněném prostoru tělocvičny by skok přes ležícího člověka byl nejspíš zbytečně riskantní. „Přestože jsem kaskadér už pětadvacet let, vždy mám respekt z motorky, kterou plně neznám,“ omluvil se Lisý fanouškům, že jeho extračíslo neuvidí.