Karlova Studánka je půvabná lázeňská horská obec s typickou prvorepublikovu architekturou. Svou atmosférou byla přímo stvořená pro slavnostní ukončení jízdy historických vozidel Trofeo Niké. Přes lázeňskou promenádu projely desítky autoveteránů nevyčíslitelné hodnoty.

Jejich předvojem byl závodní speciál Tatra 815 Dakar s Karlem Lopraisem za volantem. Tato legenda extrémního Dakaru, stejně jako veteráni, měla společný cíl: upozornit na místa, kterými projíždějí, a podpořit tak turistický ruch v Moravskoslezském kraji.

Auta i jejich posádky v dobových kostýmech nabízely nejen pohled na historickou technickou krásu, ale především nezapomenutelné zážitky. V koloně historických automobilů Trofeo Niké vyrobených v letech 1907 až 1975 byly zastoupeny lidové, sportovní, závodní i reprezentační vozy.

V koloně bylo možné spatřit auta britská, německá, francouzská i americká. Skutečnými skvosty byly například Rolls-Royce Wraith, Citroën 11 BL, Lagond M 45, Lincoln L a nechyběl ani Wartburg 312/300 HT.

„Jezdit s veterány je úžasný pocit. Podhorské jízdy se účastním každý rok, protože vše mají skvěle zorganizované. Tatra 815 Dakar byla nejúspěšnější auto v historii Dakaru. Startovala čtyřikrát, z toho třikrát zvítězila a jednou byla na druhém místě,“ sdělil Karel Loprais, držitel Medaile Za zásluhy. Zmínil se také o bezpečnostní situaci na českých silnicích a vzkázal řidičům, ať se plně věnují jízdě a ničemu jinému.

I přes značně nepříznivé počasí posádky automobilů neodolaly výletu na Ovčárnu, kde svojí návštěvou poctily členy Horské služby.

ROLLS-ROYCE WRAITH, KTERÝ VOZIL BRITSKOU KRÁLOVSKOU RODINU

O tom, jak náročné je o veterány pečovat, pověděl Vladimír Šinágl z Hlásné Třebaně, který je vlastníkem britské reprezentační limuzíny z roku 1939 Rolls-Royce Wraith, v níž se vozili členové britské královské rodiny.

„Auto je deset let po renovaci, stačí mu běžná údržba a pravidelné doplňování provozních kapalin. Výkon motoru je dostatečný s přiměřenou spotřebou. Jezdím jen na významné akce, abych auto zbytečně neopotřebovával. Pořídil jsem ho 10.září 2012 a hned 13.září 2012 jsem v něm vezl rodiče na diamantovou svatbu na Karlštejně,“ prozradil majitel veterána.

VE FILMU SE OBJEVILI NÁHODOU

Shromáždění historických vozidel si nenechal ujít režisér Jan Hřebejk, který v Karlově Studánce natáčí jeden z dílů kriminálního seriálu Místo činu Ostrava. Historická vozidla tak přímo zakomponoval do natáčení.

„Že budeme jednou ze souběžně probíhajících akcí, jsme předem nevěděli. Informovala nás o tom starostka Karlovy Studnánky Radka Chudová, když se zmínila, že zde bude ve stejné době natáčet Jan Hřebejk. Byly to pro nás čest, že jsme naše auta mohli nabídnout jako filmovou kulisu nebo rekvizitu“, doplnila Marcela Rotter, organizátorka akce Trofeo Niké.

Vedlejším efektem akce byla i charitativní sbírka. při níž se vybralo 60 tisíc korun ve prospěch těžce nemocného chlapce, jemuž mají peníze pomoct zlepšit tíživou životní situaci.

„Jízdy s Trofeo Niké se zúčastňujeme pravidelně, moc se nám tady líbí. Málokdy je k vidění tolik krásných vozů,“ prozradila Gabriela Holaňová z Ostravy.

Na závěr proběhly ocenění jednotlivých vozidel. Autem letošního roku bylo zvoleno Lorraine Dietrich z roku 1907, typ Coupe de Ville s objemem motoru 3050 cm³ se čtyřmi válci o výkonu 15 HP s maximální rychlostí 60 km/hod, jehož majitelem je Pavel Beran.

Celý program doprovázeli doboví velocipedisti a spolek Panstva na Tvrzi Žíželeves.

Letošní Podhorská jízda byla zakončena v domovské základně v areálu Kopřivná v Malé Morávce.