Vláda ČR schválila 50 milionů korun pro státní podnik Povodí Odry. Jsou určené na majetkoprávní vypořádání pozemků a nemovitostí, které stojí v cestě přeložce silnice I/45 Nové Heřminovy – Zátor.

Bez silnice nebude nádrž

Proč silnici jako typickou dopravní stavbu řeší právě vodohospodáři z Povodí Odry? Přeložka silnice souvisí s plánovanou výstavbou přehrady v Nových Heřminovech. „Povodí Odry zahájí ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic další majetkoprávní vypořádání nemovitostí tentokrát dotčených výstavbou přeložky silnice první třídy mezi Novými Heřminovy a Zátorem, která musí být provedena před výstavbou přehrady,“ vysvětlil generální ředitel Povodí Odry Jiří Pagáč, proč majetkoprávní vypořádání zajistí Povodí Odry, ale samotnou přeložku zajistí Ředitelství silnic a dálnic ŘSD.

„Příprava a realizace přeložky je základní a nezbytnou podmínkou pro naplnění časového harmonogramu pro realizaci nádrže Nové Heřminovy. Bez jejího provedení nelze zahájit výstavbu hráze,“ stojí v předkládací zprávě pro meziresortním připomínkové řízení. Ta rovněž vládu varuje, že vedení obce Nové Heřminovy se musí řídit výsledky referenda z roku 2008, které mu ukládá využívat všech zákonných prostředků proti přípravě vodního díla a tudíž i proti přípravě této dopravní stavby, která s ním souvisí.

Zátor se vzepřel

Tentokrát potíže projektu na přeložku silnice nedělaly jen Heřminovy, ale také Zátor. ŘSD, které zajišťuje zpracování dokumentace pro územní řízení obdrželo nesouhlasné stanovisko zastupitelstva Zátoru, kterému se nelíbilo navržené řešení mimoúrovňové křižovatky. Protože Zátor je pro Povodí Odry a pro ministerstvo zemědělství důležitý spojenec při prosazování heřminovské přehrady, ŘSD už zajistilo přeprojektování sporné křižovatky podle požadavků Zátoru.

Hlavním důvodem, proč se v tomto případě výkupu nemovitostí místo ŘSD ujme Povodí Odry, jsou výkupní ceny. „Velkým rizikem by byl výkup nemovitých věcí potřebných pro přeložku silnice I/45 ze strany ŘSD, které by muselo postupovat v souladu se zákonem a vykupovat tedy pozemky řádově za nižší ceny. Proto je navrhován postup vykoupit nemovité věci Povodím Odry, státní podnik, a to ve stejné úrovni náhrad, za které byly vykupovány pro vodní dílo v Nových Heřminovech,“ stojí ve zprávě, na základě které rozhodovala vláda o financování.

Jaké jsou tedy finanční náklady na přeložku silnice, která nepřináší žádný vodohospodářský efekt?

Na majetkoprávní vypořádání je určeno 50 milionů korun, a na 83 milionů přijde dokumentace pro stavební povolení. Samotné stavební náklady na přeložku jsou podle dokumentace pro územní rozhodnutí 1,3 miliardy korun.

Právník Radek Ondruš koncem dubna při setkání s občany Nových Heřminov upozornil generálního ředitele Povodí Odry Jiřího Pagáče, že dokud stát nevykoupí nebo nevyvlastní všechny pozemky pro přehradu, stavební úřad na ni nesmí vydat stavební povolení. A bez jistoty stavby nádrže není rozumné připravovat kanalizaci v Heřminovech ani přeložku silnice. „Budete to etapizovat nebo to hodláte realizovat jako jednu stavbu?,“ obrátil se Radek Ondruš s dotazem na Jiřího Pagáče s tím, že přeložka bez nádrže nedává smysl. „To si necháme ještě pro sebe,“ odpověděl mu i občanům Nových Heřminov Jiří Pagáč.

Ilustrační foto
Nové Heřminovy rozezní rock