Můžete připomenout tu historku, kdy vás poprvé napadlo použít laminát k výrobě kola?

Vše začalo, když jsme se jednou s kamarády cyklisty v hospodě začali dohadovat o tom, jaké kolo by bylo ideální na houbaření do lesa. Muselo by být velmi lehké, aby ho každý houbař mohl v lese přenášet na rameni.

Diskuse skončila sázkou o láhev whisky, že takové lehké kolo dokážu vyrobit. Tak vzniklo úplně první kolo ze skelného laminátu. Musel jsem se naučit pracovat s tímto materiálem a při tom jsem si vyzkoušel nové postupy a vymyslel různé zlepšováky.

Postupně jste přešel od skelného laminátu k uhlíkovým vláknům. Jak k tomu došlo?

Stojí za tím nejslavnější krnovský konstruktér Jiří Dokoupil, se kterým jsme kdysi spolupracovali ve Strojosvitu. Mimochodem je to otec světového výtvarníka Georga Dokoupila.

Když Jiří Dokoupil uviděl moje první laminátové kolo, byl z toho konceptu nadšený. Poslal mi z Německa několik balíků uhlíkového laminátu za spoustu peněz, abych ve vývoji mohl pokračovat. Počítal jsem s tím, že mi pomůže na cestě od prototypu laminátového kola přes patentové řízení až po sériovou výrobu a uvedení do prodeje.

Bohužel jsem na to zůstal sám, když Jiří Dokoupil zemřel.

Jak si vysvětlujete, že laminát 
v cyklistice dosud chybí?

Domnívám se, že konzervativní konstruktéři se drží svých osvědčených kovů a postupů, a proto opomíjí alternativní možnosti.

Jaroslav Balcárek vyrobil už třetí prototyp kola z uhlíkového laminátu a jako cyklista je s ním velmi spokojený. Problém je, že své nápady a zlepšováky nedokáže prodat a přivést kolo plné inovací do sériové výroby.Jaké jsou přednosti laminátového kola?

Jezdím na něm delší dobu, takže je dostatečně testováno v ostrém provozu. Je to inovace po technické, estetické i funkční stránce. Pevná zadní vidlice je stabilní a umožňuje výhodnější rozložení sil. Zadní kolo neplave, ale perfektně sedí. Rám je z jednoho kusu, takže tam nejsou žádné zlomy pevnosti, jaké známe z klasických konstrukcí, když jedna věc musí být pevně zasazena do jiné.

Laminátové kolo nabízí designerům možnost pohrát si s tvary, které vypadají dobře a neokoukaně. Co se týče pevnosti a bezpečnosti, laminát má podobné vlastnosti jako klasická konstrukce z kovových trubek. Kostra ale má jiný průřez a průměr, což přináší řadu nových možností.

Třeba můžu přímo v rámu vytvořit různé dutiny pro uložení baterie, náhradních dílů, nářadí nebo na nápoje. Navíc mohu dát rámu téměř libovolný tvar.

Jak vypadá výroba prototypu laminátového kola?

Postavil jsem několik modelů. To, na čem jezdím, je funkční testovací prototyp číslo tři. Původně bylo černé, ale nedávno jsem si u kamaráda 
v Bruntálu pořídil nástřik a vymyslel finální povrchové úpravy. Výrobní proces se odvíjel od mých skromných možností.

Kolo není dokonalé, ale je ukázkou, jak jsem schopen
s laminátem pracovat sám 
ve sklepě na koleně. A teď si představte, jak by to kolo mohlo vypadat, kdybych mohl laminát tvarovat při vysoké teplotě a tlaku. Jsem přesvědčen, že při vývoji v profesionálních podmínkách a za spolupráce s designery by mohlo být laminátové kolo ještě lepší a hezčí.

Dokázal bych vymodelovat libovolné tvary a ještě podstatně snížit váhu.

Zdá se, že laminátové kolo má samá pozitiva. V čem je tedy hlavní problém?

Jsem vývojář a konstruktér, ale nejsem obchodník. Umím kolo vymyslet, vyrobit i vylepšovat, ale nemám obchodní talent.