„Vlastně každou zimu, kdy se nepluje a lodě jsou zazimované někde v hangáru, ve stodole nebo jen tak venku na zahradě pod plachtou, se snažím plánovat a chystat další sezonu. Není to jen o přípravě lodi, o nátěrech a opravách. Je to o klukovských snech, které si postupně plním a jako každý, kdo se věnuje sportu, se snažím posouvat hranice svých možností a dovedností," konstatoval jachtař Tomáš Svoboda.

Lodě a plavby jsou jeho vášní. Začínal před pětadvaceti lety na jihočeském rybníku, na malé, vlastnoručně postavené plachetnici. Dnes má na Slezské Hartě půjčovnu plachetnic a jachtařskou školu, má za sebou plavby na tuzemských vodách, na přehradách a samozřejmě i na moři. Jachtař buď pluje, nebo se na plavbu chystá. Listuje v mapách nebo brouzdá po internetu, sní a má chuť vyplout na otevřené moře.

„Když pak to moře opravdu přepluje, tak dalším cílem je oceán a plavby z kontinentu na kontinent. Vším tím jsem si prošel a tyto sny naplnil. Nejsem typický dnešní charterový jachtař, který bere jachting jako prožití příjemné dovolené na vyhřátém Jadranu. Raději vyhledávám horší podmínky, kde musím využít všech svých znalostí a dovedností k tomu, abych se mohl posunout zase o kus dál," svěřil se jachtař.

V roce 2006 si pořídil v Polsku otevřený dvoustěžník, plánoval na této lodi vyplout na moře. Bez posádky, bez moderní navigace a elektroniky, kterými jsou dnešní moderní jachty vybaveny. Bez kajuty na otevřené lodi jako v dobách Vikingů. O dva roky později si svůj odvážný sen splnil na třítýdenní baltické plavbě bez posádky.

Jeho snem je opět Baltické moře. Letos se chtěl zúčastnit se svou plachetnicí námořní regaty Baltic Polonez Cup 2014 v kategorii sólo jachtařů, ale nestíhá připravit loď. Je to závod s dlouholetou tradicí, trasa vede z polského Swinoujscie a okolo dánského ostrova Bornholm zpět. Délka je zhruba dvě stě námořních mil. Pro tento závod i jiné plavby si pořídil starší plachetnici vyrobenou v Anglii v roce 1975.

„Takže je to takový lodní veterán přes osm metrů dlouhý a s šířkou pouhých 2,35 m. Velmi stabilní, s těžkým dlouhým kýlem, a proto je vhodný pro námořní plavby," popsal Tomáš Svoboda loď, kterou chce ještě dovybavit a upravit.

To je nedílná součást práce jachtaře, údržba lodě, opravy nejrůznějších věcí, modernizace výbavy, jsou třeba mapy, nový kompas, lana, záchranné prostředky a spousta dalšího. A také musí dbát na svou fyzičku a udržovat si dobrou kondici, plavby bývají náročné. „Mám rád plavání, tak využívám bruntálského wellness dvakrát třikrát týdně, a výborným tréninkem je i fyzická práce," dodal jachtař.