Honosné hlubčické nádraží bylo před 130 lety postaveno jako věrná kopie nádraží v řecké Soluni a na tom je založena jeho světová proslulost.

Protože originální soluňské nádraží vyhořelo, přijeli do polských Hlubčic američtí filmaři natáčet scény z předválečného Řecka. V roce 1989 se zde po peroně procházel slavný hollywoodský herec Willem Dafoe. Nákladný výpravný film plný masových scén Triumph of the Spirit byl u nás uváděn pod názvem Vítězství ducha.

Dafoe v něm hrál řeckého profesionálního boxera Salamo Aroucha, šampiona ve střední váze, který kvůli svému židovskému původu v koncentračním táboře v Osvětimi musel boxovat pro pobavení nacistů, a přitom bojovat o holé přežití. Skutečný Salamo Aroucha koncentrák přežil a byl poradcem při natáčení tohoto životopisného filmu, který proslavil hlubčické nádraží ve tvaru parní lokomotivy po celém světě.

Dráhy daly nádraží městu, to je prodá

Navzdory vysoké historické hodnotě je nádraží bez vlaků nepotřebné. Poslední osobní vlak odjel z Hlubčic do Raclawic v dubnu 2000 a od těch dob koleje zarůstají kopřivami a křovím. V roce 2006 bez většího zájmu veřejnosti zmizely koleje z trati, která vedla z krnovského nádraží po železničním mostu přes přes řeku Opavici na hranice a pak směrem do polských Hlubčic.

Polské státní dráhy se několik let marně snažily obrovské nádraží prodat v přepočtu za necelé tři miliony korun. Kupec se nenašel, ani když se cena postupně snižovala. Nakonec dráhy budovu i s pozemky převedly městu Hlubčice za symbolický jeden zlotý.

Bohužel v té době už byly poškozené střechy nádražní budovy a zatékající voda postupně ničila stropy i stěny. Také sklepy jsou promáčené. Městu Hlubčice se nepodařilo nádraží prodat, ani když cenu snížilo na necelý milion korun. V současnosti je nádraží k mání za 146 tisíc zlotých.

„Nevzdáváme se, vyhlašujeme další výběrové řízení a doufáme, že pobídkou bude snížení ceny. Pro případ, že by se kupec nenašel, současně připravujeme technickou dokumentaci pro opravu střechy," sdělil starosta Hlubčic Jan Krowka novinářům z listu Gazeta Opole. Oprava krytiny je ale maximum, co mohou Hlubčice opravit vlastními silami.

Hypoteticky by se mohly najít evropské dotace na přeměnu nádraží například na sociální byty, ale každopádně by na hlubčické radnici dali přednost tomu, kdyby se našel soukromý vlastník s lepší představou o dalším směřování slavného nádraží.

Historie trati Krnov - Hlubčice

Osmnáct kilometrů dlouhá trať z Krnova do Hlubčic byla uvedena do provozu v roce 1873. Byl to další přírůstek do sítě tratí Olomouc - Krnov - Jindřichov a Krnov - Opava, které byly otevřeny o rok dříve. V Hlubčicích, které tehdy patřily Prusku, navazovala trať do Ratiboře.

Za první republiky jezdily mezi Krnovem a Hlubčicemi tři až čtyři páry osobních vlaků denně. Po druhé světové válce, stejně jako v mnoha jiných případech, už nebyl na trati Krnov - Hlubčice obnoven mezistátní provoz. Na krnovské straně zůstal tříkilometrový úsek téměř až k hranicím. Fungoval jako vlečka do cihelny a na překladiště dřeva.

Trať na polské straně převzaly polské dráhy. Vlaky jezdily až do Pietrowic, což je první polská obec za Krnovem. Osobní doprava zde vydržela až do osmdesátých let. Pak byla trať udržována zřejmě kvůli strategickým plánům okupační sovětské armády, která měla na Krnovsku dislokované početné jednotky.

Po odchodu Sovětů byla trať odsouzena k postupnému zániku. Dnes už jen milovníci železniční nostalgie pořádají výlety z Krnova do Hlubčic po prázdném náspu bez kolejí.

Hledají u hranic zastávku Pietrowice Glubczyckie a o kilometr dál staničku Mokre Glubczyckie, která bývala nejvyšším místem na trati. Za Mokrým je dosud vidět, že trať byla budována velkoryse podle pruských zvyklostí. Přes kilometr dlouhý zářez je tak široký, že by se do něj vešly dvoje koleje. Dál zrušená trať procházela obcemi Zopowy a Rowne.

Ještě nedávno zde byla patrná perónní hrana s rezavými návěstidly. Do Hlubčic je to odsud ještě šest kilometrů. Zbylo na něm několik betonových pražců s rokem výroby 1989, které dokládají, jak Poláci trať udržovali. U hlubčického nádraží se přidává kolej od Raclawic.