V čele KOS stojí ředitel Petr Bezruč, který zde pracuje už přes dvacet let. „V opravnách jsem od roku 1973, od roku 1991 ve funkci ředitele podniku. Na dni otevřených dveří se setkali tři ředitelé tohoto podniku. Kromě mě přišel i můj předchůdce Milan Škopec a Petr Koštur," řekl Petr Bezruč.

140. výročí založení opraven a strojíren

Oslavy založení strojíren a železničních opraven v Krnově provázela řada akcí. „Podíleli jsme se na letošních Krnovských hudebních slavnostech, a hudba provázela také den otevřených dveří. Například v prostorách severní přesuvny vystoupila v dopoledních hodinách známá zpěvačka Heidi Janků, která po koncertě uspořádala autogramiádu," uvedl Petr Bezruč s tím, že kulturní program byl myšlen jako poděkování zaměstnancům za jejich práci, a také byl zpestřením pro návštěvníky.

Organizátoři počítali s tím, že na exkurzi přijde kromě bývalých a současných zaměstnanců také řada rodin s dětmi, a proto kromě vagonů a tramvají návštěvníkům nabídli i atrakce typu skákací hrad, aquazorbing nebo trampolíny. Kromě Heidi Janků se o hudbu postarala také dechová hudba Krnovanka. Nechybělo vystoupení taneční skupiny Flash ani ukázky sebeobrany, hasičské techniky nebo výcviku psů. Díky vysokozdvižné plošině hasičů si mohli odvážní zájemci prohlédnout za slunečného počasí areál KOS pěkně z výšky.

Prohlídka areálu Trasa prohlídky vedla také do jedné z hal, kde se vyrábí tramvaje. Zvědavým návštěvníkům se věnoval mistr Lubomír Otis, který zajímavě popisoval, co obnáší výroba nebo rekonstrukce tramvaje. „V našem provoze pracuje na osmdesát lidí. Hodně z nich dnes přišlo svým rodinám ukázat, co tu vlastně dělají. Jedeme na tři směny, takže je tady stále rušno. Ze zajímavostí tu máme například prototyp speciálního podvozku tramvaje pro Finsko, který musí zvládat teploty až do minus padesáti stupňů," upozornil na jeden z podvozků a pak pokračoval: „Vyrobit jednu hrubou konstrukci tramvaje trvá týden, a pak na ní pokračují jiné dílny."

Ukázky provozu

Zatímco v minulosti se v Krnově opravovaly především železniční vagony, v posledních jedenácti letech se zde stále častěji setkáváme s výrobou tramvají. S tramvajemi, které vznikly v dílnách KOS, se můžeme setkat nejen v mnoha českých městech, ale i v zahraničí. „Naše vozy jezdí například v Praze, Ostravě, Brně nebo Plzni. Našli jsme ale své zákazníky také v zahraničí, například na Slovensku v Košicích a Bratislavě, v Rusku, Chorvatsku, Německu i dalších zemích," řekl Petr Bezruč.

Čalounice ukázala KOS dětem

Den otevřených dveří využila také Martina Kubeláková, která pracuje v dílnách KOS jako jedna z šesti čalounic. Ta přivedla své dvě dospívající děti, aby jim ukázala, na čem s kolegy pracují: „V KOSce pracuji já i můj manžel už několik let. Mé pracoviště je provoz v budově na Partyzánské ulici, kde je také stolárna. Děláme tam s kolegyněmi hlavně zateplování vagónů a tramvají. Dnes jsem sebou vzala i své děti Terezku a Matěje, aby se podívaly, kde pracují rodiče. Škoda, že zrovna můj provoz nebyl dneska přístupný, ale nevadí. Podívaly se aspoň, kde pracuje jejich tatínek."

Historie podniku

Rozvoj železniční dopravy na konci 18. století a vznik železniční tratě Olomouc – Krnov-Opava předpokládal vybudování technického zázemí pro údržbu kolejových vozidel.

Výhodná geografická poloha předurčila Krnov jako budoucí železniční uzel. Tato situace umožnila v roce 1872 vznik společnosti „Zařízení strojní služby pro údržbu železničních vozů". Na vybraných krnovských pozemcích bylo postupně postaveno nádraží a na něj navazovaly další budovy, dílny a opravny. Dílny, které zajišťovaly přípravu lokomotiv a vagonů, již v roce 1895 zaměstnávaly před dvě stovky pracovníků. Z řemesel byly nejvíc zastoupeny profese jako zámečník, strojní obráběč, kovář, kotlář, vylévač, stolař nebo natěrač.

Převratné změny po roce 1989 se nevyhnuly ani krnovským dílnám. „Na jaře roku 1992 došlo k přechodu firmy na společnost s ručením omezením. Při privatizaci podniku se ze společnosti Železniční opravny a strojírny Krnov (ŽOS) stal podnik Krnovské opravny a strojírny (KOS)," zrekapituloval novodobou historii Petr Bezruč.

Budoucnost KOS

Společnost KOS zaměstnává v současné době kolem 650 vlastních zaměstnanců a podle potřeby dvacet až padesát lidí přes agentury. Jedná se o profesní výpomoc, například o svářeče nebo elektrikáře. Aktuální počet pracovníků se přizpůsobuje množství zakázek. Podle Petra Bezruče přichází dobré či špatné roky vždy ve vlnách. „Třeba ve druhé polovině devadesátých let to vůbec nebylo jednoduché. Prudce poklesly opravy všech typů vozidel. Tuto situaci způsobilo několik vlivů, z nichž asi nejpodstatnější byl nedostatek financí pro ČD. Muselo se propouštět a zároveň hledat nové výrobní programy. Podařilo se nám toto období přečkat, a pokračujeme dál. Firmě bych popřál, aby se rozvoj prezentovaný výsledky posledních pěti let nezastavil."

ANNA DONHALOVÁ