Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka se v pátek vydal do Vrbna pod Pradědem. Chtěl osobně vidět použití moderní nanotechnologie při opravě silnice z Vrbna pod Pradědem do Karlovic.

Modifikovaný asfalt díky příměsi nanosilik oxidu křemičitého má zvýšenou odolnost. Zpomalí „stárnutí“ asfaltu. Nové asfaltové směsi se na základě slibných laboratorních výsledků začínají testovat i při stavbě silnic. Úsek dlouhý 700 metrů u Vrbna byl se souhlasem Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) určen jako zkušební pro aplikaci této nové technologie. SFDI pokryje většinu nákladů. Oprava silnice přijde na 15 milionů korun. SFDI zaplatí 13 milionů, zbytek pokryje Moravskoslezský kraj.

„Silnice mezi Karlovicemi a Vrbnem pod Pradědem je extrémně namáhaná nejen horským počasím, ale i při kůrovcové těžbě. Vylepšená asfaltová směs by měla zaručit, že bude cesta odolnější vůči vodě, chemickým posypům i zátěži nákladní dopravou. Silnice prostě víc vydrží a bude nutné ji méně opravovat. Moravskoslezský kraj se dobu mezi opravami silnic snaží prodlužovat využíváním technických vychytávek. Nanotechnologie jsou sice o něco dražší než běžné opravy, ale výrazně zvýší životnost silnice,“ uvedl Jakub Unucka.

Úsek s nanotechnologií navazuje na cestu letos opravenou běžným způsobem. Díky tomu bude možné srovnat rozdíly a posoudit očekávané zlepšení vlastností nového asfaltu.

Standardním způsobem byl letos opraven zhruba tříkilometrový úsek II/451 od Karlovic směrem do Vrbna pod Pradědem. Oprava s nanotechnologií navazuje směrem na kruhový objezd v centru Vrbna pod Pradědem.

Pokládka nanoasfaltu se nijak neliší od běžné práce silničářů. Přesto byl o tuto událost ve Vrbně pod Pradědem velký zájem.

Letos se dokončí polovina úseku, tedy 700 metrů. Zbývajících 700 metrů až ke kruhovému objezdu se opět s využitím nanotechnologií opraví v roce 2020. Dokončení si vyžádá dalších 13 milionů korun.

„Je to poprvé, co v Moravskoslezském kraji tyto technologie používáme. Jednou až dvakrát ročně bude vlastnosti nového asfaltu kontrolovat Vysoká škola báňská v Ostravě ve spolupráci s odbornou diagnostickou firmou. Pokud se ukáže, že jsou nanotechnologie opravdu tak užitečné, budeme se snažit je v regionu využívat intenzivněji,“ řekl technicko- provozní náměstek Správy Silnic Moravskoslezského kraje (SSMK) Milan Novák. Nanotechnologie díky příměsi amorfních částic SiO2 ve formě nanosilik na asfaltu vytvoří horní obrusnou vrstvu.

"Díky méně častějším opravám bude i méně dopravních omezení. Kromě zvýšení životnosti silnic má využívání těchto technologií i přínos pro životní prostředí. Nanosilika jsou totiž získávána jako druhotná surovina v průmyslové výrobě,“ doplnil náměstek hejtmana Unucka.

„Silnice na Bruntálsku a Krnovsku dostávají poslední dobou zabrat kvůli kamionům, které převážejí dřevo napadené kůrovcem. Silnice „penetračky“ to nevydrží a musí se na nich provést rekonstrukce, záchovná údržba i frézování,“ uvedl Jaroslav Kala, vedoucí Správy silnic SSMSK v Bruntále.

Na pokládání asfaltu s novou nanotechnologií se přišel podívat Jaroslav Kvítek z Vrbna pod Pradědem. „Chodím se sem dívat už od začátku stavby. Zajímá mne, jak pěkně a poctivě to dělají. Nejdříve zpevňovali krajnice a kopali příkopy. Vyčistili i okolí. Silnice nám tady hodně trpí kvůli nepříznivému počasí. Vedle staví cyklistickou stezku, která povede do Karlovic. Doufám, že cesta dlouho vydrží.“ sdělil místní občan.

Silničáře potěšilo, že pokládku nanoasfaltu zvládli dokončit v uplynulém týdnu. Tento týden už meteorologové slibují podzimní počasí, které není pro podobné silničářské práce s asfaltem právě ideální.

Andrea Martínková