Koncert dixielandu na nádražích a ve vagonech propojil cestovatelské a hudební zážitky. Vzhledem k nádhernému letnímu počasí byl cyklovagon plný kol a kočárků, a v pivním vagonu čepovali jednu Nachmelenou olici za druhou.

Malý štokr je po rekonstrukci tmavší

Fajné léto byla také příležitost prohlédnout si parní lokomotivu Malý štokr po generální rekonstrukci.

„Na této lokomotivě bylo odvedeno obrovské množství práce, které si laik možná ani nevšimne. Každý se ale hned zastaví u této nově doplněné tabulky Škodini zavody, neboli Škodovy závody. Lokomotiva vyrobená ve Škodovce jezdila s tímto označením na úzkokolejkách v bývalé Jugoslávii, když tahala dopravní vlaky. Podařilo se nám zjistit, jak vypadal původní nápis, a také jsme lokomotivě vrátili původní barvu, aby to bylo historicky přesné. V minulých sezonách měl Malý štokr efektní světle modrou barvu, ale současná tmavě modrá přesně odpovídá odstínu, který se nám podařilo dohledat v technické dokumentaci lokomotivy,“ představil ředitel Slezských zemských drah Ludvík Semerák parní lokomotivu po generálce.

Generálku by už také potřebovala rumunská parní lokomotiva Rešica, která absolvovala první parní jízdu na Osoblažce v roce 2004.

close Fajné léto byla letos první speciální parní jízda s rozšířeným programem. info Zdroj: Deník/František Kuba zoom_in

Spojily síly česká a polská úzkokolejka

Celou Osoblažku čekají v dohledné době velké změny díky česko-polskému projektu „Úzkokolejka turistický cíl“. Společnost Osoblažská úzkorozchodná dráha našla partnera v polské obci Kuźna Raciborska.

Společně od roku 2016 připravují opravu nádražních budov na Osoblažské úzkokolejce a na historické základně polské úzkorozchodné dráhy v Rudach u Ratiboře. V červnu byla podepsána smlouva a od 1. 7. 2020 se projekt rozběhl. Zatímco Osoblažská úzkorozchodná dráha zajistí rekonstrukci nádraží Liptaň, Koberno, Bohušov a Osoblaha, polský partner obec Kuźnia Raciborska dotace využije halu opravny úzkorozchodných vagonů a lokomotiv na historické stanici takzvaném „Wagonowniu“ v Rudach.

Ukončení projektu s celkovým rozpočtem 1,23 milionu euro je stanoveno na 30. 9. 2022. Hlavním cílem je vytvoření rozsáhlého turistického cíle, který spojuje české a polské fanoušky úzkokolejné dráhy.