Ministr dopravy Vít Bárta z úsporných důvodů v roce 2010 opustil plány na obchvat Krnova. Ministr dopravy Zbyněk Stanjura loni obchvat Krnova zase vrátil do hry, ale vzápětí padla vláda a s ní i ministrovy sliby. Zprávy o tom, zda stát hodlá obchvat Krnova realizovat, nebo ne, se měnily ještě několikrát.
Krnovští zastupitelé proto několik let stáli před problémem. Obchvat je sice investice státu, ale zastupitelé chtěli realizaci podpořit tím, že město vykoupí a nechá na své náklady zdemolovat bytový dům u Řempa. Dům sice nestojí přímo na trase obchvatu, ale protihlukové bariéry by ho úplně odřízly od města.
Bylo jasné, že město si ale nemůže dovolit vysoké výdaje na nákup a demolici domu, dokud zastupitelé nemají jistotu, že se obchvat Krnova opravdu postaví. A z Prahy řadu let přicházely protichůdné informace. Trpělivost ztráceli také majitelé domu, kteří museli dát výpověď nájemníkům.
Přišli o výnosy z nájemného, ale další osud bytového domu i obchvatu stále zůstával nejistý.
Demolice za šest milionů
Jaká je aktuální situace, to vysvětlil zastupitelům místostarosta Krnova Michal Brunclík. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si u Dopravoprojektu Ostrava nechalo pořídit dokumentaci na provedení demoličních prací. V tomto dokumentu byly jen náklady na demolici odhadnuty na šest milionů korun.
„Když zastupitelstvo rozhodlo, že město tento dům koupí a následně ho zdemoluje, byli jsme na stavebním úřadě zjišťovat, zda je tato dokumentace Dopravoprojektu ještě aktuální a je to dostatečný podklad pro vydání demoličního výměru. Ukázalo se, že tomu tak není.
Odbor veřejných zakázek je v situaci, kdy vysoutěžil nového projektanta, který převezme původní dokumentaci, za rozumné peníze ji zaktualizuje, abychom na stavebním úřadě dosáhli patřičných povolení. Následovat bude výběr firmy, která demolici provede," informoval místostarosta Brunclík zastupitele, kteří byli zaskočeni novou informací, že jen samotná demolice přijde na šest milionů.
Snad demolici zlevní
Místostarosta Brunclík zastupitele ujistil, že šestimilionový odhad Dopravoprojektu je opravdu jen velmi hrubý nástřel.
„Chtěl bych říct, ať se toho nebojíte, tohoto odhadu. Jsem přesvědčen, že tato cena je nadsazená a v soutěži díky konkurenci firem ještě půjde dolů. Je běžné, když se v soutěži demoliční práce sníží na šedesát procent odhadované projekční ceny," ujistil zastupitele Brunclík.
Co způsobilo komplikace
A proč Dopravoprojekt odhadl tak vysoké náklady? Jde o specifickou situaci. Bytový dům je stavebně napojen na sousední výrobní objekt. Mají společnou stěnu.
„Demolice není v těchto podmínkách jednoduchá. Nestačí jen těžká technika, bourání bude probíhat ručně s velkou opatrností. V sousední hale Max Orion, kde se momentálně vyrábí nějaká krytina, bude nutné udělat pilíř. Na něm bude uchyceno ochranné lešení, aby při demolici nedošlo k poškození majetku nebo zranění," uzavřel Michal Brunclík.
Kromě bytového domu v Opavské ulici rovněž město Krnov hodlá kvůli stavbě obchvatu vykoupit také pozemky na opačné straně v Krásných Loučkách.
Tam zase situaci zkomplikovalo dědické řízení, které přineslo změnu vlastnické struktury. To prodloužilo výkup pozemků, které potřebuje získat ŘSD v rámci výstavby obchvatu.