Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) letos na jaře uvedlo, že opravy nejdůležitější spojnice Jesenicka se zbytkem České republiky mohly začít už letos. Zatím je stále dlouho očekávaná rekonstrukce připravena jen „papírově".

Dál se čeká na vyhlášení soutěže na stavební firmu, která rekonstrukci provede, a na přidělení potřebných peněz. „Cesta ze Sedla do Koutů vypadá pořád stejně. Silničáři jen opravili největší výtluky po zimě, ale žádná velká rekonstrukce se tu nekoná," řekl Jaromír Pavelka, který po tomto tahu jezdí několikrát za měsíc.

„Ze strany Ředitelství silnic a dálnic je stavba Červenohorské sedlo jih připravena," sdělil ředitel olomoucké správy ŘSD Martin Smolka s tím, že se čeká, jen až ministerstvo dopravy uvolní finance a dá pokyn k zahájení veřejné soutěže. Nejde jen o asfalt, ale při dvou let trvající rekonstrukci dostane osm kilometrů silnice úplně novou podobu.

V některých místech se vozovka rozšíří, přibudou kolem ní bezmála dva kilometry opěrných zdí. Podle prozatímních předpokladů by cena bez DPH měla překročit 620 milionů korun.

Stavbaři by na uzavřeném úseku měli pracovat jen přes léto, protože objízdná trasa přes Ramzovou bývá v zimě pro kamiony nesjízdná.

Stále častěji se ozývají hlasy požadující „prokopat se pod Jeseníky" neboli vybudovat pod Červenohorským sedlem tunel. O tomto projektu se v Jeseníkách hovoří už od čtyřicátých let minulého století. Vždy však tento záměr narážel na nedostatek financí. V současné době se náklady na stavbu, která by byla jednou z největších svého druhu v České republice, odhadují na 4,7 miliardy korun.

Nabízí se samozřejmě srovnání s pražským tunelem Blanka, jehož cena se pohybuje kolem 37 miliard korun. Zastánci tunelu upozorňují, že na takovou stavbu by bylo možné čerpat peníze z fondů Evropské unie.

„Šestikilometrový tunel by překonal výškový rozdíl 46 metrů, zatímco dnes silnice přes Červenohorské sedlo překonává 1400 metrů. Vzhledem k délkově, výškově a směrově příznivému vedení silnice I/44 by výrazně zkrátil jízdní dobu, snížila by se spotřeba pohonných hmot a lze také předpokládat snížení počtu nehod a dopravních kolizí.

Navíc by během výstavby v oblasti klesla nezaměstnanost. Lepší dopravní dostupnost do jesenického regionu by také mohla přilákat více investorů, které právě komplikovaná dopravní situace, zejména v zimním období, odrazuje od výstavby nových průmyslových objektů. Samozřejmě by se tak snížila nezaměstnanost, která na Jesenicku patří k nejvyšším v republice," uvádí petice na podporu tunelu adresovaná vládě.

V současné době se už pod peticí sešlo na tři tisíce podpisů.