Začal boj o finance pro silnice, železnice a vodní cesty. Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2018 a jeho střednědobý výhled pro roky 2019 a 2020 je připravený.
Zatím to moc veselé čtení není, jelikož obsahuje daleko méně peněz, než se čekalo. Pozitivní zprávou je alespoň to, že v Moravskoslezském kraji budou klíčové silniční stavby, tedy obchvaty Opavy a Krnova i Prodloužená Rudná, v příštím roce pokračovat.
Tyto stavby jsou spolufinancovány z evropských fondů a v příštím roce jsou finance rovněž zabezpečeny na pokračování přípravy západní části severního obchvatu Opavy. Tím příznivé informace o rozpočtu fondu dopravy končí.
DALŠÍ ZPRÁVY UŽ TAK POZITIVNÍ NEJSOU
Na financování oprav krajských silnic návrh vůbec s žádnými penězi nepočítá. Chybí i 500 milionů na dopravní stavby v rámci programu RESTART zaměřeného pro tři hospodářsky slabé a strukturálně postižené regiony, tedy na Moravskoslezský, Ústecký a Karlovarský kraj.
„Tak to už vůbec nechápu, protože ho vláda schválila teprve nedávno,“ konstatuje tajemník Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 - I/57 Martin Dostál.
Poukazuje na výrazně nižší celkový objem peněz určených na dopravní stavby pro příští rok i na absenci dlouhodobějšího stabilního plánování investic. „Stávající stav je dlouhodobě neudržitelný, plánuje se z roku na rok a nerespektuje se střednědobý výdajový rámec. Stát musí jednoznačně stanovit rozpočtové priority a jednou z nich musí být doprava,“ míní tajemník Dostál.
MINISTR SLIBUJE NAVÝŠENÍ ROZPOČTU
Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) má údajně s ministerstvem financí předjednáno zvýšení rozpočtu dopravního fondu na rok 2018 na 76 miliard korun. Uvedl to v nedělním pořadu ČT Otázky Václava Moravce a jde o částku vyšší o pět miliard, než bylo avizováno.
Ovšem i přes slibované navýšení by měl rozpočet fondu dopravy stále o pět miliard méně, než má letos. Navýšení rozpočtu Sdružení každopádně vítá, ale zůstává obezřetné. S vědomím, že osud přeje připraveným, nechce nechat nic náhodě a své připomínky k návrhu rozpočtu už odeslalo.
Vypořádání došlých připomínek se v Praze konalo v pátek a zástupci Sdružení se ho zúčastnili pečlivě připravení. „Důležité je, v jaké podobě bude vládě tento rozpočet nakonec předložený. Je bezpodmínečně nutné stabilizovat střednědobý výdajový rámec rozpočtu fondu dopravy.
Stávající stav je dlouhodobě neudržitelný a říkáme to opakovaně. Uvítali bychom, kdyby měl dopravní fond minimálně stejné peníze jako letos,“ dodává Martin Dostál.
Rozpočet dopravního fondu by vláda měla schvalovat 25. září.