Železniční a autobusové dopravce pozval na rýmařovskou radnici místostarosta Jaroslav Kala k úvodní schůzce k řešení dopravní dostupnosti oblasti. Sám je bývalým železničářem, takže o palčivých problémech v dopravě dobře ví. „Naší snahou je, aby lidé více využívali veřejnou dopravu,“ konstatoval Kala.

Právě Rýmařovsko je oblastí, kde obyvatelé využívají veřejné dopravy z mnoha příčin pouze v omezené míře. A to pro dopravce není ekonomické. „Trať z Bruntálu na Rýmařov je co se týká osobní dopravy jedna z nejslabších v kraji. Průměrně dosahuje jen okolo tří set padesáti cestujících denně,“ připomenul na schůzce Ivo Muras, vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Moravskoslezského kraje.

Ivo Muras podotknul, že pro záchranu železniční trati je nutno udělat maximum, i když je v současnosti na hranici efektivity. „Trať stojí kraj devět milionů korun ročně. Není to právě levná záležitost, a pokud se trať nebude ve větší míře využívat, hrozí dokonce, že zde osobní doprava zanikne,“ varoval Muras.

Chybí peníze

Do čtvrtka 28. dubna přitom stát ještě garantoval kraji dotaci pro nádražní dopravu, vláda nově tuto pomoc pozastavila. Kraji tak zatím chybí sto třicet milionů korun, které dříve stát na dopravu garantoval. Co by mohlo dopravě na Rýmařovsku pomoct, je podle dopravců rozšíření linek. Možná bude potřeba kvůli zrychlení dopravy zrušit některé málo využívané zastávky, jako je třeba stanice Břidličná – Lesy.

„Naopak jinde sázíme na rozšíření stávajících linek. Vše je však závislé na počtu cestujících,“ uvedl Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS, která koordinuje regionální dopravu v kraji. Také místostarosta Kala vyjádřil svou představu na rozjezd lépe fungujících spojů.

„Zamýšlíme se nad zavedením spoje, který by fungoval na trati z Rýmařova, nejzápadnějšího města kraje přes Bruntál do Krnova a dál na Opavu - východ. Hovořil jsem také s krnovskou starostkou Alenou Krušinovou, i ona ví, že místní lidé rádi jezdí za kvalitním ošetřením do tamní nemocnice,“ řekl Jaroslav Kala. Dnes je doprava složitější, při přestupu musí někteří pasažéři čekat i hodinu a půl na navazující spoj, a to by se mělo změnit.

Zajímavou novinkou by mohla být pro cestující i varianta navazujících autobusů, kterými by dopravci vozili cestující od přijíždějících vlaků nejen po městě Rýmařov, ale i po okolních obcích, například Horním Městě, Janovicích nebo Staré Vsi. „Pokud by se systém osvědčil a byl by využíván, zřídili bychom jej na stálo,“ slíbil Kala. Změnou k lepšímu by mohla být i koordinace jízdních řádů vlakové a autobusové dopravy.

„Připomínám, že jde dnes jen o první informativní schůzku nad prvním pracovním návrhem možného jízdního řádu, aby si někdo nemyslel, že všechny naše nápady na možná řešení dopravní situace na Rýmařovsku jsou už definitivní,“ podotknul Ivo Muras z krajského úřadu. Sám vidí řešení například ve zrychlení vlaků z Rýmařova na Bruntál, které lze dosáhnout zastavením na znamení u některých nevytížených zastávek, například Břidličná – Lesy nebo Jamartice.