„Kamionů tu jezdí čím dál víc. Nákladní auta se dřevem a ta z Polska. Je to jediná cesta přes Žulovou, nákladní auta jinudy neprojedou. Zvykli jsme si, ale není to příjemné. Když řadí do kopce nebo musí některý couvat až dolů k mostu, protože jiný proti němu jede shora a neprojede,“ popisuje.

Barák dostává zabrat

Její dům stojí v kritickém místě, kde silnice stoupá do strmého kopce a navíc se zužuje. Doprava se na stavu objektu podepisuje.

„Barák dostává zabrat. Zeď v obýváku praská. Mluvilo se tu o obchvatu, ale to už před patnácti až dvaceti lety. Roky se o tom jen mluví a nic,“ dodala žena, která v městečku žije celý život.

Přeložka, která by odvedla dopravu z centra města, by podle vizí měla začínat u benzinové stanice, vést západně od města a na stávající trasu „jedničku“ se napojit až za Skorošicemi. Téma obchvatu před nedávnem znovu otevřel žulovský starosta Radek Trsťan.

„Žulová je členitá, v zimě bývá silnice zacpaná. Když kamiony nemohou vyjet úzký kopeček, zastaví celou jedničku. Pak tady stojí na autobusovém nádraží. Hotové jsou obchvaty Javorníku a Mikulovic, u nás je to bohužel celé na začátku,“ řekl starosta Žulové.

Nejde přitom o jediné problematické místo na této silnici. V Lipové-lázních omezuje průjezd velkých vozů železniční viadukt, ve stoupání na Pomezí několikrát za zimu uvíznou kamiony.

S čím přišla komise?

Problematické body na „šedesátce“ řešila na konci ledna dopravní komise Sdružení měst a obcí Jesenicka (SMOJ). Kromě obchvatu Žulové se probíralo i zlepšení průjezdnosti pod lipovským viaduktem.

„Budeme tlačit na obě tyto stavby zároveň. Ani jedna nedostane hlavní prioritu a rozhodne se podle toho, která se bude vyvíjet lépe. Obchvat Žulové bohužel není v žádné fázi připravenosti. Naopak přeložka na Pomezí nějaký vývoj měla, byť se bavíme jen o dílčích úpravách, jako je zkapacitnění viaduktu, případně rozšíření komunikace v inkriminovaných místech. Takto je to i ekonomicky reálná varianta pro Ředitelství silnic a dálnic,“ uvedl místostarosta Jeseníku Václav Urban.

Ředitelství silnic a dálnic nicméně zatím žádnou investici na trase „šedesátky“ nepřipravuje.

„Neobdrželi jsme pokyn k zahájení investiční přípravy od Ministerstva dopravy, které je nositelem strategie výstavby státních silničních staveb,“ zdůvodnila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Dodala, že řešení nedostatečné výšky podjezdu pod železniční tratí v Lipové je záležitostí Správy železnic. „Silnici není možné zahloubit z důvodu odvodnění. Je nutné opravit historický železniční most,“ upřesnila.

V celé věci se angažuje rovněž senátor za Šumpersko a Jesenicko Miroslav Adámek.

„Doprava je důležitá pro všechny obce. Na dopravní komisi SMOJ jsme se dohodli, že tyto věci budeme koordinovat společně. Řekli jsme si, že výstup z dopravní komise a porady starostů bude úkol pro nás všechny. Nyní čekáme, až se ustálí situace na Ministerstvu dopravy, a půjdeme touto cestou,“ uvedl.