Klasické celuloidové filmy putovaly od kina ke kinu, takže do některých měst některým divákům se film dostal až několik měsíců po premiéře, a ještě museli vzít zavděk opotřebovanou kopií se škrábanci. Naproti tomu digitální nosiče jsou tak levné, že distributor může vyslat do kin libovolný počet kopií.

Díky digitalizaci se ve všech kinech mohou promítat novinky v den české nebo světové premiéry. Na běžném představení divák podle kvality obrazu žádný zásadní rozdíl mezi klasickým a digitálním filmem nepostřehne, ale digitální kino má ještě jednu důležitou přednost: nabízí možnost velmi kvalitních prostorových projekcí, které se označují jako 3D.

Efekt prostorového vnímání obrazu na plátně v kinech lze docílit dvěma systémy, kterým se zjednodušeně říká aktivní a pasivní.

„Aktivní 3D potřebuje brýle se zabudovanou baterií, které střídavě stmívají a prosvětlují levé a pravé oko. Nevýhodou je, že mnozí zvědavci se snaží zjistit co je uvnitř brýlí. Pokud brýle nepoškodí rovnou, můžou něco povolit a při mytí v myčce se dovnitř dostane voda, která brýle zničí.

Pasivní 3D brýle jsou mnohem odolnější proti poškození, ale aby fungovaly správně, potřebují mnohem jasnější obraz. Proto je potřeba mít v promítačce velmi výkonný zdroj světla a také je nutné vyměnit běžné kinoplátno za speciální materiál s mimořádně vysokou schopností odrážet světlo. My jsme se po dlouhém zvažování rozhodli jít v Krnově cestou pasivního systému 3D,“ vysvětlil vedoucí kina Mír Pavel Tomešek, proč se současně mění projekční plátno.

Je třeba počítat s tím, že od silného světelného zdroje bude v promítací kabině pořádně horko. Diváci by nyní měli v programech pozorně sledovat, zda jdou na běžný film ve 2D nebo na prostorový 3D, protože se v Krnově většinou budou obě verze střídat. Liší se také cenou vstupenky, která se může u světové 3D novinky vyšplhat až na 165 korun.

Tyto ceny určuje distributor, a samotná kina mají jen omezenou možnost jak je snížit například systémem rodinných slev.

Prvním 3D filmem v kině Mír budou ve čtvrtek 19. května Piráti z Karibiku. Digitalizace kina Mír stojí kolem tří milionů korun, ale naštěstí se podařilo získat dotaci ve výši 900 tisíc korun ze státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie.

Digitalizace neohrozí promítání filmů na formátu 70 mm a pořádání festivalu Krrr!, který proslavil krnovské kino po celé Evropě. Krnov si letos připomněl padesát let od promítnutí prvního snímku na filmovém formátu 70 milimetrů, který nabízí mimořádně ostrý obraz.

Poznámka Fidela Kuby: Každá dimenze navíc něco stojí

Není to tak dávno, co jsme si kupovali set–top boxy a objevovali na svých televizních přijímačích, jaké netušené vychytávky nabízí digitální vysílání. Než jsme se nabažili toho, že můžeme přepínat několikanásobně víc televizních a rozhlasových stanic a sledovat filmy v HD kvalitě na plochých obrazovkách s vysokým rozlišením, nějak jsme zapomněli chodit do kina.

Kinařské impérium teď televizi vrací úder v podobě výpravných 3D filmů. Ať už máte doma plazmovou obrazovku přes celou stěnu, nebo si pirátsky stahujete filmy den po premiéře, můžete si být jistí, že v domácím prostředí nikdy nedosáhnete takového zážitku, jaký nabízí promítání 3D filmů na velkém plátně kina.

Distributoři jsou si toho plně vědomi a také proto u 3D novinek nasadili řádově dvojnásobně vyšší ceny vstupného, než na jaké jsme byli zvyklí v klasickém promítání 2D. Inu každá dimenze navíc něco stojí.

Digitalizace je trend, kterému se do pár let nevyhne žádná televize a žádné kino na světě. Má to i svá úskalí. Dokud každý den přibývají desítky digitálních kin, daří se firmám, které se předhání v nabídce techniky.

Zatímco trh s klasickou kinotechnikou se formoval celá desetiletí, dnes není úplně jasné, jak to bude fungovat s náhradními díly, až budou všechna kina digitalizovaná a současný boom odezní. Na trhu už nebude místo pro tolik výrobců a distributorů digitální kinotechniky.

Nač ale stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko.