Správa železnic prosadila nákladnou demolicí historického nádraží za 6,2 milionu korun, aby se v Dětřichově uvolnilo místo pro nové parkoviště co nejblíž u kolejí.

Darovat nádraží? Raději zbourat

Ministerstvo dopravy pod vedením Dana Ťoka připravilo koncepci, která počítá se zmenšením nevyužitých nádražních budov rozsáhlými demolicemi. Zákon je tak komplikovaný, že se nepotřebná státní nádraží jen málokdy podaří převést obcím, nájemníkům nádražních bytů nebo spolkům.

Demolice dostávají přednost, přestože náklady jsou srovnatelné jako v případě rekonstrukce. Darování nebo prodej nepotřebných nádraží je sice nejlevnější, ale legislativa taková řešení připouští pouze ve výjimečných případech, které schvaluje vláda.

Pět spolků ministerstvu kultury

Pět spolků, které usilují o záchranu historicky cenných a zachovalých nádraží, se společně obrátilo na ministra kultury Lubomíra Zaorálka, aby zakročil. Vyzvali ho, aby zahájil jednání s ministerstvem dopravy o změně současného systému.

O výzvě ministrovi kultury informovalo Hnutí DUHA Jeseníky.

„Je zřejmé, že je zde právní a systémové vákuum, které způsobuje, že mnohá nádraží jsou likvidována aniž by stát aktivně hledal jiná řešení pro jejich využití. Nádražní budovy tak končí kvůli nezájmu majitele Správy železnic a za přihlížení státu. Proto jsme vyzvali ministra kultury k tomu, aby zahájil na vládě jednání o nápravě. Jinak jako stát přijdeme o nenahraditelné kulturní hodnoty spojené s budováním železnic v 19. století na našem území,“ uvedl Ivo Dokoupil z Hnutí DUHA Jeseníky.

SNÍMKY Z HISTORIE

Připomeňme si atmosféru nádraží na archivních snímcích Deníku. Režisér Bohdan Sláma na nádraží natáčel některé scény filmu Divoké včely:

Dětřichov: ubytování nebo parkoviště?

Hnutí DUHA Jeseníky marně žádalo Správu železnic, aby mu darovala historické nádraží v Dětřichově nad Bystřicí a ušetřila za demolici. Duha chtěla dětřichovské nádraží využít jako základnu pro turisty a cyklisty s ubytováním. Návštěvníci sem přijíždí za krásami Nízkého Jeseníku.

Hned za nádražím probíhá nejvýznamnější evropské rozvodí Černého a Baltského moře. Při výletech do okolí často zahlédnete zasněžené hřebeny Jeseníků. Nádraží je obklopené přírodou a vedou kolem něj turistické i cyklistické stezky k oblíbeným cílům.

Návrh na ochranu neprošel

Správa železnic preferuje demolici historického nádraží, protože v Dětřichově potřebuje parkoviště. Duha neuspěla ani s návrhem na památkovou ochranu dětřichovského nádraží.

„Nádraží nemá žádné statické vady, rovněž krov ani stropy nejsou dosud poškozeny zatékáním. Výplně otvorů včetně původní výdejny jízdenek mají originální kování tedy panty, závěsy, štítky, kliky, kličky, zástrče i obrtlík,“ popisuje Duha stav a historické hodnoty nádraží určeného k demolici.

Systémová chyba?

Spolky jsou přesvědčeny, že se jedná o systémovou chybu, která způsobuje likvidaci kulturních hodnot. Proto navrhují změnit legislativu tak, aby umožnila jednodušší převod nepotřebných budov na spolky a obce. Rovněž je podle nich také potřeba změnit i zákon o památkách.

Velký problém je také terminologie Správy železnic. Například demolice historické budovy v Dětřichově je na baneru prezentována jako "rekonstrukce".

Demolice? Obnova?

Správa železnic při komunikaci s veřejností obvykle nepoužívá termín demolice nebo bourání nádraží. Své investiční záměry prezentuje jako modernizaci, optimalizaci, revitalizaci nebo obnovu nádraží.

„Jenom v Moravskoslezském kraji se zaměříme na čtrnáct budov. Obnovy se například dočká Bohumín, Opava západ, Valšov, Jindřichov ve Slezsku, Dětřichov nad Bystřicí, Kravaře, Děhylov, Kunčice pod Ondřejníkem, Louky nad Olší, Skrochovice, Studénka, Třemešná ve Slezsku, Třinec a Ostrava-Svinov,“ uvedl v lednu 2021 v tiskové zprávě generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

K TÉMATU

SKUPINA PĚTI SPOLKŮ „Zachraňme nádraží“:
Hnutí DUHA Jeseníky (Ivo Dokoupil)
S.O.S. Karviná, z.s., (Radim Kravčík)
Slezský železniční spolek (L. Antalec)
Nádraží Náměšť, z. s., (Martin Kašpar)
Klub historické techniky Praha, z.s. (Marek Kubík)