Čtyřikrát byl na Dakaru v týmu těžké asistence, vloni to poprvé zkusil v asistenci rychlé. Nebýt jeho a asistenční posádky, jen tak by se závodní Toyoty Czech Dakar Teamu z pouště nedostaly.

„Letos pojedu poprvé v barvách Czech Dakar Teamu jako první pilot druhého závodního speciálu Tatra T815,“ řekl Deníku pětinásobný účastník náročné rallye Martin Kolomý. Dříve jezdili kamionisté týmu prvního pilota a majitele Czech Dakar teamu na vozidle Liaz, druhý rok po sobě vsadili na speciálně upravenou Tatru. Ke změně výrobce přiměla tým skutečnost, že s Liazy už by nezískali homologace pro další závody.

Liaz pro šéfa týmu Marka Spáčila repasovali v Kolomého bruntálské autodílně. Speciál Tatra v dílně postavili doslova od A do Zet. „Obnášelo to spoustu času a probdělých nocí, vůz jsme měli rozdělaný do posledního šroubku,“ prozradil čtenářům Martin Kolomý, který vzpomíná na svůj největší dosavadní úspěch v Rallye Dakar, kterým bylo celkové umístění do desátého místa ve startovním poli.

„S tím, že jsem jel rychlou asistencí, byl jsem v předposlední etapě na páté pozici. Marek Spáčil vypadl ze sedmého místa, oba nás dostaly ze hry technické závady,“ vzpomínal na letošní ročník rallye Kolomý. V Jižní Americe je pro vozidla velmi těžký terén, auta tam dostávají pořádně zabrat. Posádky sužovaly vysoké teploty, motory nestíhaly chladit a odešly. Letos hodlá Czech Dakar Team vybojovat pořadí do desátého místa a oběma speciály.

Tomu podřizují i říjnové a listopadové testovací jízdy, během předposledního říjnového víkendu úspěšně testovali ve slovenské Senici. Testování v Tunisu chce Czech Dakar Team spojit s účastí na ElChott rallye, která se jede mezi 30. říjnem a 13. listopadem. Poté již soutěžní vozy poplují lodí přes oceán do Ameriky.

Nákladní vozy poputují do jižní Ameriky na rallye 25. listopadu. Nejprve je přivezou do francouzského Le Havru, kde je nalodí a převezou přes oceán. Posádky vozy následujípo Štědrém dnu. „Startujeme 1. ledna 2011, přičemž zůstaneme do konce ledna. Na vozidla během transportu dohlíží pořadatel, ten za ně i zodpovídá,“ uvedl Kolomý, jenž považuje ekonomickou situaci v Jižní Americe za lepší než v Africe.

Závodník cítí, že je Amerika civilizovanější. „Největší zážitek ze závodu jsem měl, když jsme v noci jeli přes celou poušť Atakama na severu Chile. Na dva metry nebylo vidět, kam jedeme. Museli jsme úsek přejet, aby nás nediskvalifiko­vali,“ líčil Kolomý. V poušti zůstali nakonec osm hodin kvůli vyprošťování vozů Toyota týmových kolegů. Nad strachem závodník z Bruntálu nepřemýšlí. A kdo se bojí, ten se stejně podle něj nepřizná.