Častější školení jak hasičů, policie, tak i záchranné služby je opravdu více než nutností. Jelikož tyto tři složky spolu úzce spolupracují, pořádají i společná cvičení, na kterých si vzájemně sdělují nové postupy při vyprošťování zraněných osob z havarovaného vozidla. V rámci školení integrovaného systému jedno takové cvičení se zaměřením na dopravní nehody proběhlo v pátek 9. července na letišti v Krnově.

„V dnešní době se automobilový průmysl zaměřuje hlavně na bezpečnost. Vyvíjí se stále nové bezpečnostní prvky, které mají za úkol chránit posádku uvnitř auta. Jedná se například o zesílené konstrukce vozu, přepínače bezpečnostních pásů nebo airbagy, kterých může být v některých autech až dvanáct. Takovéto druhy cvičení mají hlavně za úkol zkorigovat hladký a co nejrychlejší zásah jak záchranné služby, tak policie a hasičů.

Je důležité, aby tyto tři složky měly přehled o tom, jak co funguje. Proto ke každému společnému cvičení máme přistaveno osobní auto, na kterém simulujeme dopravní nehodu a ujasňujeme s,i jak by zásah měl vypadat, aby byl pro všechny zúčastněné bezpečný a rychlý,“ vysvětlil hlavní vedoucí směny hasičů Dalibor Barčák.

K vidění zde bylo jak speciální kladívko, které bez větší rány rozbije jakékoliv sklo u vozu, tak i pila, jež během pár sekund přeřízne sloupky vozu.„Kladívko je vybaveno jak řezačem bezpečnostních pásů, tak ostrým diamantovým hrotem, kterým když se klepne do skleněné tabule, roztříští se. Tato pomůcka je opravdu k nezaplacení, protože v současné době jsou auta vybavena tak tvrdými skly, že je nerozbije ani bourací sekyra vážící přes osm kilogramů.

Mimo toto speciální kladívko máme ještě ve výbavě vystřelovací hrot, plnící podobnou funkci,“ řekl Dalibor Barčák. Aby střepy nepořezaly zraněnou osobu uvězněnou v autě, mají hasiči ve výbavě průhlednou gumovou podložku, kterou zraněného nejprve přikryjí. Jako většina hasičské výbavy není ani tato podložka levnou záležitostí. Speciální gumová hmota se šplhá svou cenou až k osmi tisícům korun. Další důležitou záležitostí, jež se musí v prvních chvílích zajistit, jsou bezpečnostní airbagy.

„Máme takové zkušenosti, že autu, které se několikrát převrátilo přes střechu a jeho rotaci zastavil až strom se neaktivovaly airbagy a k jejich vystřelení došlo až v klidovém stavu auta. Tato situace může ohrozit nejen zraněné ve voze, ale i policii nebo členy záchranné služby, kteří poskytují zraněnému první pomoc. Proto se na volant musí v prvé řadě navléci bezpečnostní kryt, který zamezí případné aktivaci airbagu. Jelikož je těchto vaků v autě víc, musí se pokrýt speciálním pásem celá palubovka,“ vysvětlil Barčák.

Při pohledu na zmačkané plechy vozu se až hrůzou tají dech. A nejednomu ze zúčastněných proběhlo jistě hlavou přání, aby se nikdy neocitl na místě zraněného ve zdemolovaném vozidle.