Řidiče, kteří míří z bruntálského nebo jesenického okresu na Šumpersko, jistě potěšila zpráva, že vláda na svém jednání 5. března schválila takzvané odůvodnění veřejné zakázky na stavbu Červenohorské sedlo jih. Ředitelství silnic a dálnic nyní může na stamilionovou akci vypsat výběrové řízení.

Rekonstrukci komunikace na jižní straně Červenohorského sedla stát připravuje už deset let. Opravou má projít osmikilometrový úsek od odbočky na Dlouhé Stráně po hranice okresů Šumperk a Jeseník.

Propojení na Polsko

Ve stejné době prezident Miloš Zeman při návštěvě Olomouckého kraje poprvé zveřejnil svůj názor na výstavbu tunelu pod Červenohorským sedlem.

Podle něj bude mít tato nákladná investice smysl pouze při kvalitním napojení pohraničních okresů na silniční síť v Polsku. Zeman při návštěvě Olomouckého kraje slíbil, že o projektu tunelu pod Červenohorským sedlem bude na dubnové schůzce informovat polského prezidenta Bronislawa Komorowského.

Zeman zástupcům Olomouckého kraje připomenul, že o vizi „prokopat se pod Jeseníky" se zajímal už dávno před tím, než se stal prezidentem. Podle Zemana nemá smysl investovat miliardy do lepšího napojení zapadlého horského okresu Jeseník, ale kdyby se podařilo dohodnout s Polskem pokračování této trasy za hranicemi nebo ji dokonce zařadit do evropských transkontinentálních sítí, měl by tento projekt daleko větší význam. Na mezinárodní projekt by se mnohem lépe sháněly finanční prostředky.

Šestikilometrový tunel pod Červenohorským sedlem by byl jednou z největších staveb svého druhu v České republice.

Výhody tunelu

V současné době probíhá sběr podpisů pod peticí na podporu Červenohorského tunelu, která je adresovaná vládě.

„Šestikilometrový tunel by překonal výškový rozdíl 46 metrů, zatímco dnes silnice přes Červenohorské sedlo překonává 1400 metrů. Vzhledem k délkově, výškově a směrově příznivému vedení silnice I/44 by výrazně zkrátil jízdní dobu, snížila by se spotřeba pohonných hmot a lze také předpokládat snížení počtu nehod a dopravních kolizí. Navíc by během výstavby v oblasti klesla nezaměstnanost. Lepší dopravní dostupnost do jesenického regionu by také mohla přilákat více investorů, které právě komplikovaná dopravní situace, zejména v zimním období, odrazuje od výstavby nových průmyslových objektů. Samozřejmě by se tak snížila nezaměstnanost, která na Jesenicku patří k nejvyšším v republice," uvádí petice na podporu tunelu, pod kterou se už sešly tisíce podpisů.

O tomto projektu se v Jeseníkách hovoří už od čtyřicátých let minulého století.

Realizaci tunelu stojí v cestě nedostatek financí, problémy s pozemky a výhrady k projektu mají i někteří ekologové.