Nepovzbudivá ekonomická situace posledních měsíců se promítla do chování zákazníků bruntálských cestovních kanceláří. Klesajícímu zájmu o zájezdy se neubránili ani zdejší prodejci. „Myslela jsem, že to nebude až takový pokles. Očekávala jsem propad zhruba o čtvrtinu, ale letos mám o padesát procent méně prodaných zájezdů,“ podivila se nad chabými obchody majitelka bruntálské cestovní agentury Vladislava Kaplerová.

Drahé zájezdy letos netáhnou

Na svých dovolených šetří ale i ti zákazníci, kteří si zájezd přece jenom neodepřou. „Vidíme to, že peněz mají klienti málo, a proto prodáváme i zájezdy s ubytováním v karavanech a kempech. Jiní klienti naopak volí vlastní dopravu, nebo čekají na ten nejlevnější last moment,“ uvedla Kaplerová.

Nenáročný výběr ubytování je pro zdejší cestovatele zřejmě typický. „Když to srovnávám s cestovními kanceláři z jiných měst, které mnohdy ani nabídku ubytování v karavanech nemají, u nás takové ubytování snadno prodáváme,“ vysvětlila bruntálská obchodnice.

Africké safari, nebo wellness v ČR?

Přestože valná většina místních vyjíždí do osvědčených evropských destinací, jakými jsou Chorvatsko nebo Itálie, najdou i milovníci exotických dálek. „Pár se jich vždy najde. Jsou to klienti, kteří nikdy nepojedou do Chorvatska, naopak je to láká dál. Máme jednoho klienta z Ludvíkova, který si vždycky vybere takovou tu cestovatelskou třešničku jako například safari v Africe,“ zamyslela se Kaplerová.

V řadách místních turistů se však stále silněji projevuje chuť užívat si svoji dovolenou v České republice namísto koupání v přímořských letoviscích. „Lidé se začínají zajímat o dovolenou v tuzemsku a wellness zájezdy, protože především ti starší vědí, že za stejné peníze, které by utratili v zahraničí, si mohou dopřát pobyt, které navíc prospěje jejich zdraví,“ odhalila nové turistické trendy Kaplerová. Pobyty v tuzemských zařízeních činí lákavými neustále se zlepšující vybavení i služby. „Možná je to cenou, ale myslím si, že se ty služby hodně zlepšují,“ potvrdila majitelka cestovní agentury.

Letní dovolenou lze trávit také u Slezské Harty. Kromě plavců si na své přijdou surfaři, jachtaři a okolní cestičky též využívají milovníci cykloturistiky. Autor: DENÍK/Jiří Krušina

Letní dovolenou lze trávit také u Slezské Harty. Kromě plavců si na své přijdou surfaři, jachtaři a okolní cestičky též využívají milovníci cykloturistiky.
Autor: DENÍK/Jiří Krušina

Tuzemské pobyty již po léta tvoří základ nabídky bruntálského Atisu, snad právě proto jeho ředitel Václav Kovařík počítá s menšími ztrátami. „Dva měsíce před koncem sezony máme prodáno zájezdů na osmdesáti šesti procentech loňské skutečnosti. Dá se předpokládat, že ke konci října bude celkový pokles mezi šesti až deseti procenty,“ zhodnotil letošní prodej Kovařík.

Vinu za letošní pokles tržeb nese nejenom přetrvávající hospodářská recese, což potvrdila jeho další slova: „Samozřejmě i současná krize, povodně, špatné počasí v červenci a rostoucí nezaměstnanost měly svůj podíl na určitém poklesu prodeje. Je to dáno hlavně tím, že patříme do oblastí s největší nezaměstnaností v Česku, a to se projevuje nejen v cestovním ruchu.“

Návrat v čase? Tatry jak za socialismu

Lékem na tenčící se řady zákazníků mohou být novátorsky pojaté zájezdy s netradičním programem. Snad právě proto již třetím rokem bruntálský Atis nabízí tematické zájezdy na Slovensko, jejichž účastníci si díky nápaditému provedení připomenou atmosféru závodních dovolených padesátých let.

Trávili jste dovolenou na vzdáleném exotickém místě? Zažili jste zajímavý zážitek? Podělte se o své zkušenosti s Deníkem, pište na jan.humpolik@denik.cz.

„Jedná se tak trochu o recesi, kdy pořádáme 4 týdny v roce dovolenou v Tatrách v hotelu Morava, kde se natáčel slavný film Anděl na horách. Celý program je koncipován jako tenkrát. Ranní rozcvičky, kulturní referent, různé soutěže, brigády. Atmosféru té doby dokresluje i výbava – nástěnky, mýdla, ručníky a další vybavení hotelu se značkou ROH atd.,“ popsal náplň retrozájezdů Kovařík.

Ačkoliv touto dovolenou plní bruntálská cestovní kancelář poměrně neobvyklá přání, její pracovníci zažili i podivnější nápady cestovatelů. „Snad stojí za zmínku jedna perlička, kdy si chtěli klienti vzít s sebou cvičené psy a pomocí nich zjišťovat, zda se na hotelu uklízí. Psy měli vycvičené tak, že do pokoje pustí každého, ale ven nikoho. Jak to dopadlo, nevíme, ale asi od toho upustili,“ podělil se o příhodu snad se šťastným koncem Kovařík.