Objev nápisu učinili tento týden pracovníci firmy, která na Osoblažce realizuje rekonstrukci nádražních budov ve stanicích Liptaň, Koberno, Bohušov, Osoblaha a přednádražního prostoru ve Slezských Rudolticích.

Při rekonstrukci nádraží v Bohušově bylo nutné oklepat starou omítku. Pod omítkou, která pochází z osmdesátých let, se objevila vrstva s původním českým nápisem FULŠTEJN. Tak se stanice jmenovala mezi léty 1918 - 1938 a následně po druhé světové válce od roku 1945 do roku 1950. Pak byla obec bůhvíproč úředně přejmenována na Bohušov.

Bobří území kolem Lužné zdokumentoval z výšky pilot dronu Zdenek Caisberger.
Toto jsou bobří díla na Osoblažsku, podívejte se na ně také z pořádné výšky

Za Rakouska Uherska a za protektorátu měl Bohušov německé jméno Füllstein. Dnes už se Fulštejn jmenuje jen zřícenina hradu nad Bohušovem. Podle znalců osoblažské úzkokolejky český nápis odhalený na bohušovském nádraží zřejmě pochází z let 1945 až 1950.

"Bystré oko si může všimnout, že pod objeveným nápisem vystupuje ještě starší nápis. Zřejmě jde o původní německý Füllstein, který může pocházet ještě z roku 1898, kdy trať začala fungovat," uvedl David Chovančík ze společnosti Osoblažská úzkorozchodná dráha.

Právě tato společnost realizuje rekonstrukci nádraží v rámci projektu Úzkokolejka - turistický cíl, který je financován Evropskou unií z česko-polského programu INTERREG V-A Česká republika-Polsko. S předfinancováním pomohl úvěr od Moravskoslezského kraje.Nápis teď čeká jeho konzervace a odborná úprava pod dohledem Dalibora Rebroše, který je specialista na rekonstrukce památek.

Na autogramiádě v rodném Bruntálu představil Obonete S. Ubam svou knihu Náš černobílý svět a svou partnerku Moniku Ben Thabetovou, Kniha rozhovorů s deseti afročechy je o afrických kořenech a splněných snech.
Tvarůžková, Koranteng a další. Zpovědi Afročechů sepsal O. S. Ubam z Bruntálu

„Naší snahou při přípravě projektové dokumentace bylo pokud možno co nejvěrněji vrátit nádražním budovám jejich historickou podobu. Při návrhu jsme vycházeli z řady dochovaných architektonických a technických detailů, použitých materiálů, barev a prvků či vybavení zjištěných při podrobném průzkumu jednotlivých staveb na trati. Tento objev jen dokazuje, že jít cestou navrácení historické podoby byla ta správná cesta, která nám nyní přináší své plody," popsal koncepci na Osoblažce Dalibor Rebroš.