Krnované umí ocenit stylové retro. Proto si i v éře digitálních projektorů rádi zavzpomínají na klasické celuloidové filmy na festivalu Krrr! nebo od konce května také ve sklepě coworkingového centra v Revoluční ulici. Tam vznikl biograf Sklep pro fanoušky klasických šestnáctimilimetrových filmů.
Promítač Libor Varyš se rozhodl připomenout veřejnosti archaickou techniku, se kterou kinoamatéři promítali před vynálezem videa. Dnes už tyto promítačky většinou odpočívají někde na půdě, ve skříni nebo v muzeu mezi kotoučovými magnetofony, gramofony a rozhlasy po drátě.
„Tyto přenosné promítačky pamětníci většinou znají ze škol, protože jim učitelé promítali politické dokumenty k různým komunistickým výročím. Promítačky osmičky a šestnáctky byly rozšířené také mezi kinoamatéry, kteří doma přátelům promítali třeba grotesky a pohádky.
Dodnes si vybavuji tu atmosféru domácího promítání, když z promítačky cítím zvláštní vůni oleje," představil svůj zvláštní koníček Libor Varyš.
CHYBÍ NÁHRADNÍ DÍLY
Dnes je takový zážitek vzácností také proto, že se v Meoptě už nevyrábí náhradní díly k těmto archaickým promítačkám. Proto se všechny postupně mění v nepotřebnou veteš nebo ve veterány se značnou sběratelskou hodnotou.
„Věčná škoda, že už Meopta v projektorech nepokračuje, protože ve své době byly její výrobky opravdu na vynikající úrovni. Pro nás fanoušky šestnáctimilimetrových filmů to znamená, že většinou musíme koupit nebo někde sehnat tři čtyři promítačky, než se z nich podaří poskládat jednu funkční. Ale i tato složitá cesta má něco do sebe," popsal Libor Varyš jakým překážkám musí čelit promítači klasických filmů.
Další problém je v tom, že se dnes už prakticky žádné nové filmy na celuloidu nedají sehnat. Těch titulů, které už byly nakopírovány na filmový pás je omezené množství a pomalu stárnou.
FILMŮ ČASEM UBÝVÁ
„S příchodem videa a digitálních projektorů filmové kotouče často skončily někde ve sklepě, kde je zvýšená vlhkost. Při skladování v nevhodných podmínkách se úplně znehodnotí za pár let. A ublížit jim může i promítání. Stačí, aby v promítačce na chvíli selhal posunovací mechanismus a zaseklý film se hned spálí žárem z lampy.
To je také důvod, proč si dnes promítáme naučný film o historii a válkách Evropy, kterému chybí konec," popsal Libor Varyš další úskalí, kterým fanoušci klasických filmů musí čelit.
Libor Varyš zařadil kromě dokumentu o příčinách a důsledcích první světové války také sestřih autentických záběrů ze soukromí Tomáše Garrique Masaryka, jak dovádí s dětmi, jezdí na koni nebo se koupe u jezu. „Pan Libor Varyš má podobných filmů ve své sbírce hromadu, takže se určitě můžeme těšit na pokračování," uzavřel první akci v biografu Sklep Michael Cestr z coworkingového centra.