Hasiči a policisté na Vrbensku už tvoří sehraný tým. Třikrát za tři týdny společně vyrazili do akce, když dostali hlášení o havárii malého jednomístného kluzáku.

START V MIKULOVICÍCH, SMRT U MNICHOVA

Drobné nehody kluzáků na Vrbensku nejsou ničím výjimečným. Například v roce 2015 se u Mnichova při neplánovaném tvrdém přistání poškodil kluzák Nimbus-2, který vzlétl z krnovského letiště.

Zato letos 13. října došlo v Mnichově ke skutečné tragédii. Pilot cizinec ve věku 64 let dopoledne vzlétl z letiště v Mikulovicích. V Jeseníkách panovalo slunečné babí léto a vál slabý vítr do 10 kilometrů za hodinu. „Po 13. hodině došlo z dosud nezjištěných příčin k pádu tohoto letadla u obce Mnichov v okrese Bruntál. Bohužel zranění pilota bylo na místě neslučitelné se životem. Dochází k propátrávání oblasti vrtulníkem Policie ČR a jsou nacházeny další trosky z letadla. Na místě zasahují složky IZS,“ informovala bezprostředně po tragické nehodě policejní mluvčí Eva Michalíková.

Vzhledem k tomu, že před pádem větroně svědci zaznamenali na nebi záblesk a trosky byly rozeseté ve velké vzdálenosti od místa dopadu, mohla by to být indicie, že se s tímto letadlem něco stalo ještě ve vzduchu.

Shodou okolností se 19. října v Mnichově konala drakiáda. Organizátoři byli poněkud zklamaní, že jim Řízení letového provozu ČR z bezpečnostních důvodů zakázalo hromadné vypouštění balonků s odůvodněním, že Mnichov leží na frekventované letecké trase.

START V MIKULOVICÍCH, SMRT U LUDVÍKOVA

Jen o pár kilometrů dál u Ludvíkova se 3. listopadu zřítil jiný větroň, ve kterém zahynul pilot ve věku 58 let. Šlo o sportovní kluzák ASW-19, který na závodech létá v klubové třídě. Vyrábí ho firma Alexander Schleicher. Je ze sklolaminátu a tudíž velmi lehký. Také tento pilot startoval z letiště v obci Mikulovice v okrese Jeseník.

Český hydrometeorologický ústav ČHMÚ vydal na 3. 11. pro Moravskoslezský kraj výstrahu před silným větrem, který v nárazech může dosahovat rychlosti až 70 kilometrů za hodinu. Kluzák vzlétl z Mikulova kolem 11.30 hodin a u Ludvíkova se zřítil mezi čtrnáctou a patnáctou hodinou.

Pilot, který pocházel ze Soběslavi, utrpěl devastující zranění neslučitelná se životem. Části těla a trosky letadla se podařilo najít až v průběhu 4. listopadu.

START V KRNOVĚ, NOUZOVÉ PŘISTÁNÍ NA POLI U ŠIROKÉ NIVY

Do pátrání po havarovaném větroni hasiči a vrbenští policisté vyrazili také ve středu 6. listopadu. Kolem 16.30 hodin policisté z Vrbna pod Pradědem vyrazili směrem na Širokou Nivu, kde před chvílí údajně došlo k pádu bezmotorového letadla. Ve stejný čas vyrazila na Širokou Nivu i sanitka z Vrbna a hasiči z Bruntálu.

„Šlo o kluzák typu LS-1, jehož pilot ve věku 31 let pochází z Brněnska,“ uvedl k případu policejní mluvčí René Černohorský. Tento kluzák vyrábí firma Rolladen-Schneider. LS-1 je laminátový, tudíž velmi lehký. Vzhledem, velikostí i letovými vlastnostmi je srovnatelný s kluzákem ASW-19, jaký se zřítil u Mnichova 3. listopadu.

Krátce po šestnácté hodině se meteorologická situace na Vrbensku zhoršila tak prudce, že se pilot při návratu na krnovské letiště odhodlal k nouzovému přistání. „Nouzové přistání vysílačkou avizoval na letiště v Krnově, poněvadž svůj případný další let vyhodnotil jako zcela nebezpečný. Ke zranění nedošlo. Pilot a majitel kluzáku v jedné osobě vyčíslil škodu na letounu na 15 tisíc korun,“ doplnil policejní mluvčí René Černohorský. Podle letecké inspekce za dané situace bylo nouzové přistání běžný postup.