Neznámý streetartový umělec doplnil krnovský památník architekta Leopolda Bauera pozlacenými prvky a hlavně zlatým holubem.

Nainstalovat holuba nenápadně na tak frekventovaném místě v centru Krnova a v takové výšce asi musel být také slušný sportovní výkon. Vzhledem k tomu, že se tento typ umělců příliš nestará o to, zda je kolem jejich počinu vše legální, nejraději tvoří anonymně pod rouškou noci.

Autor sice zůstává v anonymitě, ale hřeje ho, že výsledek jeho práce uvidí daleko víc lidí než kdyby vystavoval v galerii, a hlavně osloví také lidi, kteří se jinak o umění vůbec nezajímají. Autor se baví tím, že s kolemjdoucími hraje hru „hádej co to má znamenat“ a nutí je tak k přemýšlení nad smyslem takové absurdity, jako je zlatý holub.

Je čin streetartového umělce vandalismem?

Mnozí si ani neuvědomí, že holubička na Bauerův památník nepatří, že není jeho regulérní součástí. Architekt Leopold Bauer totiž patří mezi zesnulé, a podobné holoubky často vídáme na náhrobních kamenech a deskách.

Ve své době byli podobně zpracované sošky holubů a hrdliček šlágrem všech hřbitovů, takže ani na Bauerově pomníku nepůsobí nijak rušivě. Navíc se po památníku občas prochází i živí ptáci.

Přestože streetartový umělec neměl souhlas města ani autorů Bauerova památníku, je sporné, zda lze jeho čin vnímat jako vandalismus. Použil decentní lepidlo, které nepoškodilo kámen ani beton, a hlavně narozdíl od běžných vandalů prokázal slušnou dávku invence a tvořivosti.

Mnohé diváky svým dílem a hlavně svými nápady pobavil. Problém je hlavně v tom, že v Krnově narozdíl od velkých měst dosud bylo kvalitního streetartu jak šafránu, takže lidem chybí zkušenost jak podobné věci ve veřejném prostoru vnímat a hodnotit.