Loni kolona zastavovala v Karlově Studánce, Vrbně pod Pradědem Mnichově, Ludvíkově, Suché Rudné, Dolní Moravici a Malé Morávce, závěrečná etapa končila v Krnově.

„Historické město Krnov svou atmosférou takovému závodu vyloženě sluší. Věřím, že příští rok se sejdeme opět v Jeseníkách a v Krnově," slova, která pronesl loni v Krnově jeden z účastníků jízdy – hejtman Miroslav Novák – tak došla svého naplnění, kraj akci finančně podpořil.

Spanilá jízda Trofeo Niké Jeseníky 2016, kterou chtějí organizátoři podpořit cestovní ruch v turisticky atraktivním regionu Jeseníků, opět potěší milovníky historie a obdivovatele autoveteránů.

„V letošním roce budou k vidění kromě tradičních českých a slovenských posádek i účastníci z Německa, Polska, Francie a Lucemburska. Pole posádek rovněž vytvoří ucelený obraz technického vývoje automobilů od období před 1. světovou válkou až po 70. léta. K vidění budou automobily různých značek, provenience i charakteru," lákají zájemce organizátoři.

Diváci budou moci obdivovat například Ford T Phaeton, rok výroby 1912, manželů Thomových z Lucemburska. Jedná se o legendární automobil, jenž byl poprvé v historii vyráběn na montážních linkách a jehož bylo v letech 1908-1927 vyrobeno více než 15 miliónů.

„Jednoduchý, leč kvalitní a spolehlivý vůz osazený čtyřválcem SV o objemu 2,9 l a výkonu 20,5 koňských sil dosahuje maximální rychlosti 70 kilometrů za hodinu. Byl vyráběn ve variantách dvou a čtyřdveřový sedan, dvou a čtyřdveřový faeton, dvoumístné kupé a roadster či jako užitkový valník. Zvláštností je dvoustupňová převodovka ovládaná pedálem," popsali exponát organizátoři.

Rychlostí až 115 kilometrů v hodině může jet Wanderer W 23 Cabriolet manželů Toušových z Karlových Varů z roku 1037. Vůz je typickým reprezentantem německé konstrukční školy. Vyráběl se v letech 1937-1941 a byl završením úspěšné řady šestiválcových modelů této značky, jíž v rámci koncernu Auto Union přináležela produkce automobilů střední třídy.

Má sice oddělené šasi, leč nezávislé zavěšení kol a hydraulické brzdy a je vybaven řadovým šestiválcem OHV o objemu 2,65 l a výkonu 62 ks. Vyráběl se jako čtyřdveřový sedan, prodloužená limuzína či jako půvabný dvoudveřový kabriolet.

Motto jízdy veteránů zní: Zpomal a rozhlédni se

Zpomal a rozhlédni se, tak zní hlavní motto propagační jízdy autoveteránů Trofeo Niké Jeseníky 2016, jejímž cílem je netradičním způsobem zviditelnit Jeseníky a celý náš region.

„Za volantem nádherných strojů, díky atmosféře a nižší rychlosti, vše kolem jakoby zvlídní a zkrásní," popsala pocity při jízdě organizátorka akce Marcela Rotter. Její slova potvrdil i hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák, který se zúčastnil loňské jízdy.

„Měl jsem možnost se osobně zúčastnit etapy z Karlovy Studánky do Krnova v jednom z těchto krasavců. Vrátil jsem se do klukovských let a byl jsem tím nadšený. Bylo to jako koukat na film pro pamětníky se vším, co k dané době patří," podělil se o své dojmy loni na náměstí v Krnově Miroslav Novák.

„Jsem ráda, že jsme se letos setkali s podporou a vstřícným zájmem spolupracujících subjektů a chtěla bych všem, kdo se na přípravě letošního ročníku podíleli velmi poděkovat. Můžeme se těšit na mimořádně atraktivní skladbu automobilů, která zcela jistě vzpomínkovým kolem po trase původního okruhu důstojně oslaví i devadesáté výročí 1. Československé tourist trophy Karlova Studánka.

Samozřejmě že náš čestný prezident a kamarád Karel Loprais tuto nádhernou jízdu svou závodní tatrou jako již tradičně povede", uzavřela Marcela Rotter.

Program jízdy

Sobota 10. září
9.15 – 10.45 Krnov, Hl. náměstí
12.00 – 13.30 Vrbno pod Pradědem
15.00 – 16.00 Slezská Harta, hráz

Neděle 11. září
10.00 – 11.30 Praděd
11.45 – 13.30 Karlova Studánka
13.40 – 14.00 Ludvíkov, hotel Peras
14.45 – 16.00 Malá Morávka

Gabriela Mathiasová