V pražských ulicích začínají jezdit nové moderní tramvaje, které jsou o něco těžší než jejich předchůdkyně. Dopravní podnik proto potřebuje dostatečně silný stroj, který by je v případě havárie dokázal zvednout. Právě dnes má v Praze premiéru pozoruhodný autojeřáb z Krnova.

Obrovský stroj vyrobila malá krnovská firma

Výběrové řízení na mimořádně silný autojeřáb vyhrála malá krnovská společnost ZLT auto, která má kolem patnácti zaměstnanců. Ve spolupráci s italskými konstruktéry vyvinula a zkompletovala na podvozku MAN speciální autojeřáb, který svým výkonem a parametry mnohé odborníky zaskočí.

Nestává se často, aby v Krnově přivedli na svět tak originální nové vozidlo. „Zadání klienta nebylo jednoduché. Auto má omezenou výšku a musí být izolované, protože bude často pracovat pod trolejemi s napětím 600 voltů. Také šířka a délka musí odpovídat situaci v pražských ulicích. Hlavní italský konstruktér Zambelli musel respektovat naši legislativu i požadavky klienta na maximální flexibilitu auta. Za ideálních podmínek dokáže tento stroj zvednout 38 tun do výšky přes 5,5 metru. Pro srovnání, pánové záložáci si nejspíš vzpomenou, že český tank váží kolem 36 tun. Při horizontálně nataženém ramenu stroj zvedne dvacet tun. Dosah jeho ruky je jedenáct metrů,“ popsal zakázku jednatel ZLT auto Antonín Hudský. Formálně se jedná o auto s hydraulickou rukou, ale svými výkony se může srovnávat s klasickými jeřáby.

Autojeřáb vzpíral železniční vagony

Aby si pracovníci ZLT auto mohli vyzkoušet jak si jejich stroj poradí s těžkou tramvají na háku, domluvili se na spolupráci s Krnovskými opravnami a strojírnami KOS. V rámci zátěžových testů v areálu KOS autojeřáb vzpíral železniční vagony.

„Musí dokázat zvednout vykolejenou tramvaj, převrácený kamion nebo šetrně vyprostit zraněného člověka pod vagonem. V Praze budou na práci s tímto strojem proškoleny čtyři dvoučlenné posádky, protože musí být pro případ havárie nonstop v pohotovosti,“ popsal využití autojeřábu Hudský.

Aby obsluha mohla na vlastní oči zblízka sledovat manipulaci s nákladem, lze všechno přepnout na dálkové ovládání. Řidič může vystoupit z auta, a pak přes radiové spojení dálkově nastartovat, přidat plyn a nebo třeba houkat klaksonem.

Mohutný vůz vznikal devět měsíců, stejně jako miminko

V úterý krnovská firma převeze stroj do Prahy, aby se jeho obsluha mohla zaškolit. Oficiální slavnost předávání Dopravnímu podniku bude o pár dní později. Pro Dopravní podnik bylo pořízení tohoto nákladného stroje za řádově 19 milionů významná investice.

„Shodou okolností se předávání v Praze koná devět měsíců po podpisu smlouvy mezi ZLT auto a Dopravním podnikem, takže proces vývoje a montáže trval stejně dlouho jako když se má narodit miminko,“ uzavírá Hudský.