Duchovní otec Aloise Nebela Jaromír Švejdík zahraje 1. dubna v krnovském klubu Kofola se svou kapelou Priessnitz v rámci Alois Nebel turné. Přestože do kin půjde celovečerní film režiséra Tomáše Luňáka v animované podobě, v dubnu 2009 se natáčel na nádraží v Malé Morávce jako úplně běžný hraný film s Miroslavem Krobotem v hlavní roli. Jak je to možné?

Aby tvůrci snímku zůstali věrni originálnímu černobílému stylu komiksové předlohy, rozhodli se jako první v historii české kinematografie pro technologii rotoscoping. Znamená to, že film se v podstatě vyrobí ve dvou verzích. Nejdřív se kompletně natočí a sestříhá hraná verze, a ta se dodatečně ve studiu překreslí okénko po okénku jako výsledný animovaný film, který uvidíme v kinech.

Scény natočené s herci na nádraží v Malé Morávce se černobílou animační technikou změní k nepoznání. Z herce Miroslava Krobota zůstanou ve filmu jen základní obrysy, knír, brýle a nádražácká uniforma.

Nebylo to poprvé, co téměř zrušená trať do Malé Morávky učarovala filmovým tvůrcům. Zahrála si například na počátku devadesátých let ve filmu Freonový duch. Tehdy v Malé Morávce oblékal železničářskou uniformu Vlastimil Brodský.

Příběh Aloise Nebela se odehrává na rozhraní snu a reality. Na zapadlém nádraží v Sudetech ho pronásledují halucinace, které mu připomínají traumata našich dějin - válku, odsun Němců nebo sovětskou okupaci. Oázou klidu je pro něj jedině WC, které proměnil v knihovnu jízdních řádů.

Nedočkaví fanoušci Aloise Nebela si již mohou prohlédnout ukázky a obrázky na stránce http://negativ.cz/cz/films/alois-nebel. Původně se premiéra čekala už v závěru roku 2010, ale ruční animace byla náročnější než se zdálo. Film trvá devadesát minut, a každou vteřinu se na plátně objeví 24 obrázků. Čtyřicetimilionový rozpočet filmu částečně pokryl grant od Státního fondu kinematografie v rekordní výši patnácti milionů korun.

Autor literární předlohy Jaroslav Rudiš a Jaromír Švejdík, který dal komiksové trilogii Alois Nebel (Bílý Potok, Hlavní nádraží, Zlaté Hory) výtvarnou podobu, svěřili režii Tomášovi Luňákovi. Ten je autorem klipů nejen k písničkám krnovské kapely Poslední výstřel, ale také točil klipy pro Priessnitz. Právě Švejdíkův Priessnitz je autorem filmové hudby k Aloisovi Nebelovi. Ukázky z ní představí 1. dubna v Krnově na svém Alois Nebel turné.