Žlutý vlak se poprvé představil cestou z lakovny v Krnově přes Ostravu a Olomouc do Kolína, kde se bude instalovat interiér vagonů. Vlak tak byl představen pouze zvenčí, přesně v duchu taktiky majitele firmy Radima Jančury poskytovat informace o projektu po malých porcích.

„Jedná se o servisní jízdu, při které zhotovujeme propagační materiály,“ vysvětlil Jančura na peronu svinovského nádraží.

Deník už o žlutých expresech informoval několikrát, včetně toho, že na ně musí reagovat i konkurenční České dráhy, které na stejnou trasu mezi Prahu a slovenskou Žilinu, nasadí pendolina.

Více informací o tématu čtěte v Souvisejících článcích

Představení soupravy pro spoje IC RegioJet se odehrávalo na nádraží v Ostravě-Svinově. Zástupci firmy se detailně rozplývali především o barvě. Prozradili ale i několik dalších detailů.

„Žlutá je typická barva dopravních prostředků skupiny Student Agency, kterou při startu autobusové dopravy doporučili Radimu Jančurovi španělští designéři. Bude i dominantní barvou na vozech a lokomotivách zajišťujících vozbu vlaků IC RegioJet v České republice. Autorem designu vozů je známý český designér Patrik Kotas,“ uvedl mluvčí společnosti Student Agency Aleš Ondrůj.

„Rozhodnutí pro žlutou barvu považuji historicky za jeden z nejlepších kroků, které jsem ve svém podnikání učinil,“ říká Jančura a dodává: „V Česku je po velkou část roku šedivé počasí a díky naší žluté jasně vynikneme.“

Na instalaci interiéru budou mít dělníci v Kolíně zhruba tři týdny. Celkem má na trase pendlovat devět vlaků. V září budou nasazeny první vlaky po pěti vagonech. V rakouském provedení se jednalo o vagony s kupé po čtyřech nebo šesti sedadlech, případně velkoprostorových vozech se sedadly 2+1 v řadě, podobně jako v pendolinu.

„Rakouské vozy 1. třídy budou u nás jezdit jako vozy 2. třídy. Ve vlaku bude pět vagonů s velkoprostorovým uspořádáním i s kupé. Kapacita jednoho vagonu bude 48 míst. Jízdenky budou prodávány tak, aby měl každý cestující své místo k sezení. Jídelní vůz jezdit nebude, protože palubní personál bude mít přípravnu občerstvení, které bude cestujícím roznášet,“ řekl mluvčí Ondrůj.

Přestože jsou vagony starší, prošly opakovanou repasí a mají cestujícím poskytovat vyšší komfort než pendolina. Standardem je přítomnost stewardů, klimatizace, elektrických zásuvek a wifi signálu pro připojení k internetu. Po dodání nových vagonů budou tyto rakouské používány jako posilové, nebo je firma využije na jiných tratích.

„Finalizujeme přípravy na zahájení provozu svých dálkových vlaků IC RegioJet na trase Praha – Ostrava – Havířov. Jejich provoz zahájíme v druhé polovině září a v nejbližších dnech spustíme také své nové internetové stránky a prodej dokladů.

RegioJet již nyní vytvořil přibližně stovku pracovních míst – zaměstnává již několik desítek členů palubního personálu, strojvedoucí, prodejce na nových pobočkách, dispečery, zaměstnance technické údržby a další. Členové palubního personálu na pozicích vlakvedoucích procházejí nyní školením z dopravních předpisů. Všichni přitom museli před tím projít náročným výběrovým řízením a splnit předpoklady, jako jsou mimo jiné středoškolské vzdělání s maturitou nebo komunikativní znalost cizích jazyků a prokázat svůj zájem poskytovat prvotřídní servis zákazníkům v souladu s firemními standardy skupiny Student Agency,“ dodal Ondrůj.

Majitel firmy Radim Jančura dělá se zavedením nového dálkového spoje skutečně velké drahoty a spuštění svých vlaků graduje už několik měsíců. Po prvotních slibech o nasazení super vlaku, který si chtěl nechat vyrobit na zakázku přesně podle svých představ, nakonec sestavil soupravu z repasovaných lokomotiv a stejně tak opravených vagonů dovezených z Rakouska. Nové vagony se mu mají vyrábět v Rumunsku, důkaz o tom ale ještě nepředložil.

Žluté expresy měly původně začít jezdit už na jaře, pak se termín posouval na září. Nejdříve mají jezdit z Prahy přes Ostravu do Havířova, od prosince některé až do Žiliny.

„My vám více informací neřekneme. Jezdit začnou skutečně už v září. Z Ostravy do Prahy budeme jezdit zhruba a 3,5 hodiny s tím, že stavět budeme v některých stanicích, kde nestaví jiné dálkové vlaky. Cestující budou moci využít jízdenek v cenách od 230 korun s tím, že systém bude podobný tomu, jaký využíváme v našich autobusech,“ řekl Jančura.

Žlutá barva v charakteristickém odstínu „Mellon Yellow“ je základní barvou na vozidlech dopravce RegioJet. Okenní tabulky vozů pak tvoří tmavý antracitový pás doplňující elegantně průběžnou barevnou linii vozů. Antracitové jsou i ochranné kryty bočních částí podvozku vozů; střecha je pak šedivé barvy. Nástupní a výstupní dveře zdůrazňuje pruh v barvě stříbrné metalízy, tvořící stříbrný prstenec přes střechu vozu z jedné strany na druhou.