Z Krnova do Třemešné pojede parní lokomotiva Rosnička, z Třemešné do Osoblahy naváže souprava s parní lokomotivou Resita, a v Osoblaze bude na výletníky čekat krátká speciální trať, na které hlavně děti povozí funkční model lokomotivy zmenšený v měřítku 1:10, ve kterém se skutečně topí pod kotlem a jezdí na parní pohon.

Příznivce starých lokomotiv na akci čekají stánky s železničářskou literaturou a suvenýry, bude jim vyhrávat kapela Wagon, mohou si prohlédnout jedinečný exemplář opavské tramvaje, parní úzkorozchodnou lokomotivu Škoda nebo si vyzkoušet jaké podmínky nabízel cestujícím historický autobus.

Také mohou využít den otevřených dveří v depu, poslechnout si odborný výklad na téma Osoblažka nebo zjistit co obnáší provoz parní lokomotivy, jak se do ní čerpá voda a nakládá uhlí.

„Letos poprvé budeme mít na Dni dráhy parní lokomotivy tří různých rozchodů: normální, úzkokolejku a speciální mikrodráhu pro provoz parního modelu. Na oslavách ve Vrbně o víkendu jezdila jedna z nejznámějších parních lokomotiv, které se kvůli zelené barvě říkalo Rosnička. Ve své vývojové řadě je to jediný dochovaný exemplář, který je dnes majetkem technického muzea.

Před padesáti lety tato lokomotiva jezdila konkrétně na trati Olomouc - Jeseník,“ říká Jaromír Foltýn z firmy Olpas Moravia, která prostřednictvím Slezských zemských drah organizuje o prázdninách na Osoblažce historické jízdy.

Organizátoři Dne dráhy využili toho, že Rosnička z olomouckého depozitáře muzea byla zapůjčena na sobotní slavnosti Euroregionu Praděd ve Vrbně, takže jí domluvili na týden ustájení v krnovském depu, aby mohla příští sobotu vyrazit do Třemešné.

Rosnička potáhne z Krnova do Třemešné soupravu složenou z historických vagonů Balm. „Na provoz parní lokomotivy musíte mít nejrůznější zkoušky, schválení a povolení, což je stejně náročné jako u každé jiné lokomotivy. Posádku Rosničky tvoří železniční nadšenci nejrůznějších profesí, mezi kterými je dokonce také jeden lékař. Byl jsem dost překvapený, když mi topič v montérkách špinavých od uhlí, popele a kolomazi vyprávěl, že se musel na tuto akci utrhnout z práce ve své gynekologické ambulanci,“ dodal Foltýn.

Na Osoblažce bude mít v sobotu premiéru také další zajímavost: moderní úzkorozchodný motorový vůz, který byl vyroben v Rumunsku před pouhými dvaceti lety, v roce 1988. „Tento dieselový osobní vůz už nabízí cestujícím veškerý komfort na jaký jsou zvyklí ve 21. století.

V České republice je to jediný exemplář, který nám zapůjčili naši kolegové železniční fanoušci z jindřichohradecké úzkokolejky,“ dodal Foltýn. Rumunský motorák bude tahat soupravu výletních vagonů společně s parní Resitou. V soupravě nebude chybět ani Pivní vagon s občerstvením.

V sobotu odjíždí parní souprava s Rosničkou v čele z krnovského nádraží v 10 hodin, a do Třemešné dorazí v 10.27 hodin. Zpět do Krnova se Rosnička vrací ve 13.10 hodin. Souprava s Resitou vyrazí z Třemešné do Osoblahy v 10.50 hodin, a na zpáteční cestu z Osoblahy pak vyráží ve 14.30 hodin. Do Třemešné dorazí úzkorozchodný parní vlak v 16.19 hodin.

„Naše aktivity už přilákaly na osoblažskou úzkokolejku lidi z celé republiky i ze zahraničí. Teď záleží hlavně na obcích, které úzkokolejka spojuje, zda dokážou návštěvníkům nabídnout něco zajímavého a vymyslet různé doprovodné akce na podporu turistického ruchu v celé oblasti. Osoblažsko určitě má co nabídnout. Slezské Rudoltice a Dívčí Hrad mají svůj zámek, Bohušov rekreační areál kolem rybníka či Fulštejn, Osoblaha má koupaliště. Osoblažska je jistě atraktivní jako celek,“ uzavírá Foltýn.