Problém by v budoucnu měla vyřešit instalace takzvaných opakovačů (neboli repeatrů) do vlakových souprav. Ty dokáží dostat signál zvenčí do vnitřních prostor a dále je v interiéru šířit. Ovšem jen samotné opakovače situaci nezlepší, zároveň musí být zhuštěna 4G a 5G síť podél železničních koridorů, což znamená výstavbu dalších vysílačů. „Zahuštění vysílačů, bez opakovačů, by byla zmařená investice. Nevedlo by to k posílení signálu uvnitř vlakové soupravy. Stejně tak umístění opakovačů ve vlakových soupravách bez zahuštění mobilní infrastruktury by automaticky nevedlo k potřebné kvalitě po celém úseku koridou,“ vysvětluje prezident Asociace provozovatelů mobilních (APMS) sítí Jiří Grund.

Jenže postavit nové vysílače jen pro zesílení vlakových tras není pro operátory ekonomické. I proto chtějí signál šířit z již existující infrastruktury Správy železnic. Ta se totiž nachází právě v blízkosti železničních koridorů. "Jedná se o věže, střechy objektů, či optické kabely. Bez možnosti je využít projekt finančně neutáhnutelný," říká Grund. 

Přetrasování dálkových spojů přes Vysočinu je spojeno s omezenou kapacitou hlavního koridoru přes Pardubice a Českou Třebovou kvůli stávajícím výlukám a nově roční výlukou mezi Brnem a Blanskem
Rok po jedné trati mezi Prahou a Brnem? Správa železnic brzdí obavy z kolapsu

Státní organizace už se zpřístupněním některých drážních objektů souhlasila. Ovšem za úplatu. „Její výši musí posoudit a stanovit znalec, který vzejde z aktuálně probíhajícího výběrového řízení,“ říká mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda s tím, že rovněž jsou již odsouhlasené technické parametry pro sdílení infrastruktury, a i podoba smlouvy. Jednání podle něj stále probíhají a podle všeho míří ke zdárnému konci.

Palubní wi-fi síť

Vybudovat dostatečné mobilní pokrytí a následně zlepšit prostup signálu do vlakových kupé podpoří i stát. Dopravci, ale také Správa železnic či mobilní operátoři, budou moci žádat o finanční pomoc z takzvaného Národní plán obnovy. Pro dokrývání koridorů 5G sítí je připraveno 700 milionů korun. O další možné podpoře se již rozhoduje na úrovni Evropské komise. „Před několika dny Evropská komise zahájila konzultaci k dokumentu,“ potvrzuje mluvčí ministerstva obchodu a průmyslu Marek Vošahlík.

Podle prezidenta APMS je zajištění peněz naprosto klíčové. „Pokud se to podaří, můžeme mít koridory pokryté v horizontu dvou až tří let. Pokud to někde administrativně zhavaruje, situace se oproti současnému stavu nezlepší mnoho další let,“ varuje Grund.

Vizualizace lokomotivy HydrogenShunter 1000.
Ve Třebové vyvíjí lokomotivu na vodík. Green Deal je výzva, říká ředitel firmy

Špatnou kvalitu signálu uvnitř vlaků řeší dopravci pomocí palubní wifi sítě. Volat tak mohou cestující alespoň přes internet. Například národní dopravce České dráhy má s platností od nového jízdného řádu bezmála 2 250 vlaků s wi-fi. A na vlastní náklady instaluje i zmíněné opakovače do vagónů. „Vybavení repeatry plánujeme u ucelených souprav dálkových vlaků a vybraných vozů první třídy. Ostatní vozidla budou dovybavena wifi technologií,“ říká mluvčí ČD. Petr Šťáhlavský. Konkurenční (a menší) dopravce RegioJet nabízí internetové pokrytí ve všech svých vlacích. „Máme vlastní technologické řešení, kdy svazujeme signál od více mobilních operátorů, a tím je příjem dat robustnější,“ dodává mluvčí RegioJet Aleš Ondrůj.

Mít na palubě dobrý internet je nyní pro vlakové dopravce zásadní. Listopadový průzkum společnosti NMS Market Research pro asociaci mobilních operátorů zjistil, že 50 procent lidí, kteří nyní vlakem nejezdí, by změnilo názor, pokud by bylo garantováno kvalitní internetové spojení a za jízdy mohli pracovat či se věnovat zábavě. Výzkum současně potvrdil, že jen 4 z 10 cestujících jsou spokojeni s aktuální rychlostí a stabilitou připojení (Wi-Fi či mobilního) uvnitř vlakových souprav. Jen šest procent dotázaných uvedlo, že se ve vlaku k internetu nepřipojuje. On-line sběr dat probíhal v Českém národním panelu mezi 1093 respondenty.

Bílá místa železnice, aneb kde si nezavoláte či nepřipojíte se

Stříbro – Cheb

Ostrava – Český Těšín

Ostrava – Studénka

Brno – Adamov - Blansko

Česká Třebová – Olomouc

Kralupy nad Vltavou – Roudnice

Velešín – Rybník

Problémy se signálem se starším signálem 2G

Svojšín – Ústí

Bílovice nad Svitavou – Adamov

Brandýs nad Orlicí – Kerhartice

Zdroj: ČTÚ, vybrané jsou pouze delší souvislé úseky.