Zakázky jsou vypsané podle jednotlivých oblastních center provozu. Ne ve všech jsou požadavky na úklid shodné. „Rozsah a kvalita požadovaných úklidových služeb kopíruje požadavky na České dráhy od jednotlivých objednatelů,“ řekla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná. Záleží tak na smlouvách, jaké mají ministerstvo dopravy a kraje s dopravcem uzavřené.

Stavba vysokorychlostní trati. Ilustrační foto.
Rychlejší cestování. Vzniká studie vysokorychlostní trati z Prahy do Břeclavi

Nabídková cena bude mít v hodnocení váhu 65 procent, 25 procent váhy má doba zahájení prací při mimořádnostech, 10 procent navržená doba odstraňování graffiti. Každá zakázka obsahuje přesný harmonogram, kdy a jak se který vlak čistí. Jde o kombinaci rychlého úklidu při obrátce soupravy v kombinaci s důkladnějším čištěním po několika dnech. Smlouva bude na dobu neurčitou.

Smlouvy bez omezení platnosti

I teď mají České dráhy na úklid smlouvy bez omezení platnosti, ale s výpovědní lhůtou bez udání důvodu na tři měsíce. Ve většině krajů zajišťuje tuto činnost společnost V-Trade. V Praze, Středočeském a Ústeckém kraji vlaky uklízí sdružení firem GADE a ISS Facility Services.

Vlak, České dráhy, vagon, cestující. Ilustrační foto.
Začíná vlna rušení vlaků na Slovensko. Zatím u státních dopravců

České dráhy loni za úklid zaplatily 270,3 milionu korun. Na letošní rok rozpočet výrazně stoupl: na 430,2 milionu korun. „Skutečnost je však ovlivněna zvýšeným požadavkům na úklid v souvislosti s covid-19. Částka je tedy o 23,423 milionu Kč vyšší,“ dodala Novotná.