Bruntálský soud ve středu dopoledne uznal Františka O. vinným z přečinu usmrcení z nedbalosti a vyměřil mu trest v podobě dvaadvacetimě­síčního vězení s dvou a půlletým odkladem. K tomu jednasedmdesá­tiletému muži zakázal po dobu pěti let řídit jakákoliv motorová vozidla.

Dále musí František O. zaplatit jedenáctileté dceři, sirotkovi po usmrcené ženě dvě stě čtyřicet tisíc korun. Musí uhradil i další 26 517 korun za léčbu ženy, kterou se snažili po srážce přivést k životu ostravští zdravotníci.

Za vším je předjíždění

Podle státního zástupce Marka Stacha se měla nehoda odehrát vloni v pátek 8. října o půl sedmé ráno mezi Úvalnem na Krnovsku a hranicí okresu Opava. „Řidič Renaultu Clio při průjezdu pravotočivou zatáčkou začal za snížené viditelnosti způsobené mlhou předjíždět soupravu nákladního automobilu Man s návěsem,“ řekl v žalobě Stach. Při předjíždění muž vyjel do protisměru, odkud se právě blížila řidička staršího vozu VW.

František O. předjížděl přes plnou čáru, v zatáčce a navíc v mlze nákladní soupravu měřící šestnáct a půl metru. Do protisměru téměř neviděl, a tak byl následný střet s volkswagenem nevyhnutelný. Při čelním střetu se řidička jedoucí do zaměstnání zranila natolik těžce, že se ji ani po dvou a půlhodinové snaze lékařů nepodařilo udržet na živu.

close zoom_in

Ve starém volkswagenu nevybaveného airbacky neměla šanci osmatřicetiletá žena přežít. Viník nehody renault vybaven tímto systémem měl, a proto přežil. Na autentických snímcích z místa nehody je dobře vidět, že ten den byla v okolí Úvalna hustá mlha. Foto: Policie ČR Bruntál

Neví, jak se to stalo

František O. jel v osudný den na prohlídku k lékaři, usmrcená žena do práce. „Dcera jezdila bez nehod. Řidičský průkaz měla okolo desíti let,“ vypověděl u soudu otec ženy. Podle matky znala trasu dobře, jezdila po ní denně do práce do Opavy, často vozila i dceru, z níž senior udělal sirotka. „Jezdila opatrně, pomalu,“ uvedla sestra ženy. V době střetu měl na tachometru renault osmdesátku, volkswagen sedmdesátku.

„Nevím o tom, že bych předjížděl. Najednou byla rána a dál nevím nic.“

Viník nehody se snažil soud přesvědčit, že sám neví, jak mohlo ke střetu dojít. „Nevím. Jel jsem za nákladním autem, viděl jsem jeho zadní červená světla. Světla se nakonec v zatáčce ztratila. Nevím o tom, že bych předjížděl. Najednou byla rána a dál nevím nic,“ popisoval František O., pro něhož to byla vůbec první taková nehoda v životě. U soudu bylo znát, že je dodnes z události rozrušen. „Je mi to líto, že se to stalo,“ plakal u závěrečné řeči.

Znalec, ten měl jasno

O míře zavinění smrtelné dopravní nehody, jejích příčinách i okolnostech měl jasno znalec z oboru dopravy Ivan Krejsa ze Zábřehu na Moravě. Clio narazilo při předjíždění do Golfu téměř čelně, poté se Clio vytočilo a zadem zachytilo o kola návěsu předjížděné nákladní soupravy. Páté dveře Clia se při tom otevřela a protrhla plachtu návěsu. Podle znalce jelo Clio v protisměru ještě před osudnou zatáčkou.

„Rozhled byl z pohledu řidiče Clia minimální. Protijedoucí vozidlo nemohl vidět, maximálně až 0,9 sekundy před střetem. Nebylo vyhnutí, jak dopravní nehodu odvrátit,“ uvedl ve svém znaleckém posudku Ivan Krejsa.

Nelze prý vyloučit, zda řidič Clia dával znamení o změně směru jízdy při předjíždění, ale ani vyvrátit. Pro posuzování případu to však nebylo zase až tak podstatné. Znalec však zcela vyloučil, že by byl řidič oslněn zadními brzdovými světly nákladní soupravy. „To nepřipadá v úvahu,“ potvrdil.

Rozsudek je pravomocný

Odsouzený František O. se rozsudku nebránil, a na místě se vzdal práva na odvolání. Stejně postupoval státní zástupce Marek Stach, proto se stal rozsudek hned včera pravomocným. „Důkazní situace byla jasná. Potvrdilo se to, že odsouzený předjížděl v místě, kde to bylo zakázáno vyznačenou souvislou nepřerušovanou čarou,“ odůvodnil rozsudek soudce Lumír Čablík. Zopakoval, že navíc František O. předjížděl v pravotočivé zatáčce.

Přitom předjížděl téměř dvacetimetrový kolos, přes nějž nemohl vidět, k tomu bylo ráno šero a navíc silná mlha. Řidič trasu znal, jezdíval po ní. „Ke střetu došlo až v polovině nákladního vozidla, víc než osm metrů za koncem soupravy,“ připomenul soudce Čablík.

Předjížděcím manévrem porušil František O. pravidla silničního provozu. Že zůstal řidič na živu může děkovat jen fungujícím airbagům.

Téměř čtvrt století starý automobil usmrcené ženy tímto zařízením bohužel vybaven nebyl.