Milan Š. z Ostravy a jeho manželka pořádně nespí od loňského 21. srpna, kdy jim při vjíždění na hlavní silnici vjel v Krnově do auta motorkář, který krátce nato zemřel. K nehodě došlo okolo půl druhé po poledni. Milan vjel do křižovatky Dobrovského a Opavské ulice v Krnově.

„Přitom nerespektoval dopravní značku “Dej přednost v jízdě!“ a vjel do křižovatky v době, kdy zleva po Opavské ulici přijížděl motocykl značky Honda,“ řekl v žalobě státní zástupce Miroslav Kotrla a ostravského seniora obžaloval z usmrcení z nedbalosti. Případem se nyní zabývá bruntálský soud.

Motorkáři podle Kotrly přehradil automobil seniora jízdní dráhu, proto do něj nevyhnutelně narazil a při tom si zhmoždil plíce, zlomil obratel a žebra. Přestože po střetu motorkář ještě dýchal a komunikoval, krátce po převozu do nemocnice však bohužel zemřel.

Motorkáře řidič neviděl

Obžalovaný Milan Š. vzpomínal, že onoho dne sjížděl spolu s manželkou ze Cvilína. Při jízdě se u křižovatky dohadovali, zda už pojedou domů směrem na Opavu, nebo se ještě projdou po centru Krnova, které bylo opačným směrem.

„Do křižovatky jsem vjel, nikoho jsem neslyšel,“ vypověděl senior. Hondu přijíždět nejenže neviděl, ale ani neslyšel: „Najednou jsem zleva viděl řítící se motorku. Byl jsem tou situací šokován.“

Před vjezdem do křižovatky se podle svých slov Milan Š. pořádně rozhlédl, tak jak je zvyklý. A to má něco naježděno doma i v cizině, několik měsíců jezdil i po Izraeli. „Uvědomuji si, že je vina na mé straně. Omlouvám se celé rodině, že jsem toto strašné neštěstí způsobil,“ uvedl Milan Š.

Jeho manželka u soudu připomněla, že osudový den prosvítalo Opavskou ulicí na silnici mezi panelovými domy sluníčko tak ostře, že mohl řidiči motocyklista lehce splynout s okolím. „Z mého pohledu se tam motorkář prostě zjevil,“ vypověděla žena.

Znalec z oboru doprava, ekonomika a strojírenství Ivan Krejsa ze Šumperku pro bruntálský soud vypracoval posudek, který vyloučil jakoukoliv závadu na motocyklu i vozidle, které se na krnovské křižovatce střetly.

„Určitě nebyla příčina nehody v poškození vozidel,“ sdělil Ivan Krejsa. Znalce doplnil, že jela před střetem obě vozidla jen minimální rychlostí, nižší, než je nejvyšší povolená.

Znalec: řidič se mohl točit

Motocykl na silnici zanechal necelé dvě sekundy před událostí třiadvacetimetrovou brzdnou stopu. Reagoval tak podle znalce na výjezd osobního vozu z vedlejší silnice.

Podle pozice obou vozidel znalec přišel s variantou příčiny nehody, která se mu zdála nejpravděpodobnější: „V místě křižovatky se mohl řidič osobního vozu otáčet.“ To koresponduje s výpovědí řidiče, váhajícího, zda se vydat na Opavu, či do centra Krnova.

Znalec Krejsa prohlásil, že pokud by jel motorkář rovně, a motorku před střetem „nepoložil“, střet s náhlou překážkou nemusel mít fatální následky.

Než předseda soudního senátu Lumír Čablík rozhodne o vině či nevině ostravského řidiče, v dubnu vyslechne záchranáře zasahující u smrtelné nehody a také soudního lékaře Marka Dokoupila. Jiné návrhy žaloba ani obhajoba do odročeného hlavního líčení neměla.