Před Okresní soud v Bruntále se dostal případ nehody na železničním přejezdu v Krnově. K havárii došlo loni 22. července. Řidič Aleš K. byl onoho dne zrána na cestě z Opavy do Krnova. Spěchal, aby stihl předat zásilky na všech sedmdesát míst, jak mu nařídili v zaměstnavatelské ostravské přepravní firmě.

„Při té práci musíte jezdit trošku rychleji. Musíte stíhat,“ popisoval u soudu pracovní vražedné tempo Aleš K., obžalovaný z obecného ohrožení z nedbalosti.

Jezdil rychle, o čemž svědčí pět pokut od policistů v rozmezí několika posledních měsíců. Tu poslední pokutu za rychlost udělili hříšníkovi jen krátce před železniční nehodou u Krnova.

Spěchal, aby vše stihl

Obžalovaný Aleš K. se snažil bruntálského soudce Lumíra Čablíka přesvědčit, že v okamžiku, kdy přejížděl z Opavské ulice v Krnově na vedlejší silnici směrem na čističku odpadních vod, pil z pet lahve.

Špatně ji potom zastrčil a lahev spadla přímo pod brzdový pedál. Začal brzdit, když dojížděl k nechráněnému železničnímu přejezdu, k němuž právě přijížděl osobní vlak, ale nebylo to nic platné. Lahev se prý zasekla o pedál, který nešlo prošlápnout.

Na dotaz, proč nezastavil a teprve potom se nenapil, když ví, že se za volantem nesmí pít, jíst, kouřit nebo používat telefon Aleš K. odpověděl: „Kvůli času. Měl jsem sedmdesát zakázek. Spěchal jsem, abych takové množství stihl. Při té práci musíte jezdit trošku rychleji. Musíte stíhat.“ Vysvětlit už neuměl, proč nebrzdil ruční brzdou, nepodřadil nebo nevyjel do pole, aby se vyhnul střetu.

Nezranil nikoho, jen sám sebe

Štěstí v neštěstí měl Aleš K. v tom, že při střetu jeho dodávkového volkswagenu nezranil ani jednoho ze šedesáti cestujících z vlaku, ani ze čtyř pracovníků Českých drah. „Cestující byli v pořádku, nikdo nebyl zraněn,“ potvrdila tehdejší vlakvedoucí.

Státní zástupce Miroslav Kotrla k závažnému železničnímu střetu podotknul, že se pasažérům vlaku skutečně nestalo nic jen díky shodě šťastných náhod.

Žalobce Kotrla odmítl verzi Aleše K. o pet lahvi, zaseknutou pod pedály. Aleš K. tvrdil, že pil pravidelně, a lahev poté vždycky odhazoval na zadní sedadlo. Jen tentokrát ji chtěl dát jinam. Proč, to vysvětlit nedokázal. „Tato obhajoba působí velmi nepřesvědčivě,“ uvedl Kotrla. Že řidič těsně před přejezdem zazmatkoval, a způsobil nehodu, jde čistě na jeho vrub. „Veškeré důkazy svědčí spíše o tom, že vlak přehlédl,“ nastínil svou verzi Kotrla.

Soudce Čablík potrestal Aleše K. šestnáctiměsíčním vězením s dvou a půlletým odkladem. Zároveň mu na čtyři roky zakázal řídit motorová vozidla. Jako řidič Aleš K. podle soudce selhal, plně se nevěnoval řízení. „Chápu, že byl vystaven tlaku od zaměstnavatele, ale to je jeho volba, že si vybral právě toto zaměstnání. Případné vykolejení vlaku, které reálně hrozilo, to by byla úplně jiná dopravní nehoda, s úplně jinými následky,“ podotkl soudce.

Rozsudek je od pátku 3. února v právní moci. Ještě v soudní síni se odvolání proti rozsudku vzdal nejen odsouzený, ale i státní zástupce.