Mezi těmi, kteří jsou s případem obeznámeni, se spekuluje nejen, jak konkrétně měli pachatelé svůj podvod vymyšlený, ale také jakou roli v něm sehrál krnovský zastupitel Jaromír Foltýn.

Vzhledem k tomu, že Foltýn je jednatelem železničních opraven Olpas Moravia, měl lakování vagonů pro klienty takřka v popisu práce. V tuto chvíli není zcela jasné, proč skončil se dvěma dalšími muži ve vazbě, a jaká byla jeho konkrétní role v chystanému podvodu s přestříkanými vagony.

Deníku poskytl anonymně své svědectví člověk ze železniční branže, který je přesvědčen, že nechybělo moc a mohl dnes sedět ve vazbě místo Jaromíra Foltýna.

„Za tímto podvodem stojí recidivista přezdívaný Dubák. Mezi těmi, kdo se vyznají v železničních opravách, hledal někoho na přestříkání pětadvaceti vagonů za zvláštních podmínek. Tou hlavní bylo, že lakýrníci odvedou svou práci na vagonech, dostanou zaplaceno, ale zprostředkovatel se nebude na nic zbytečně vyptávat. Vím to určitě, protože pracuji v oboru a byl jsem jedním z těch, které Dubák s touto nabídkou také oslovil," uvedl anonymně svědek, který dnes děkuje Bohu a své intuici, že tuto podezřelou zakázku odmítl.

Asi byl důvěřivější

„Znám špatnou pověst toho člověka, který mě oslovil, a to je hlavní důvod proč jsem dal od této zakázky ruce pryč. Byl jsem opatrný, ale bohužel pan Foltýn je zřejmě důvěřivější než já," dodal svědek, který je na základě své zkušenosti přesvědčen, že Foltýn v případu figuroval v roli najatého odborníka na lakování vagonů, ale nebyl spoluorganizátorem podvodu.

Je faktem, že Jaromír Foltýn má řadu kontaktů a obchodních partnerů v polských železničních opravnách a určitě by pro něj nebyl problém zorganizovat přestříkaní vagonů v Polsku.

„Foltýn byl buď hloupý nebo příliš odvážný, když podcenil obrovské riziko spojené s tak zvláštní zakázkou. Když to prasklo, skuteční pachatelé na něj hodili co jen mohli, aby si zachránili vlastní kůži. Pokud je všechno tak, jak předpokládám, soud ho nejspíš osvobodí. Bohužel újmu na občanské cti a podnikatelské reputaci mu už nikdy nikdo nevrátí," dodal svědek, který má díky svým kontaktům ucelenou představu, jak k připravovanému podvodu mělo dojít.

Na počátku stála kupní smlouva

Na počátku podvodu stála kupní smlouva, která byla podepsaná koncem letošního března. Prodávající firma A., sídlící na Praze 2 Vinohradech, uzavřela kupní smlouvu s firmou L., sídlící na Praze 7 v Holešovicích. Podstatou jejich úmluvy bylo, že prodávající za sjednanou cenu do konce roku 2012 dodá 25 čerstvě nalakovaných nákladních vagonů Dumcar typu 146. Byla v ní také podmínka, že všechny budou mít v pořádku popisy a označení podle Mezinárodní železniční unie UIC.

V této kupní smlouvě vinohradská firma A. deklarovala, že vagony které dodá, jsou jejím vlastnictvím. Kde takové vagony vzít, to už měl na starost muž pochybné pověsti s přezdívkou Dubák, který si také někdy říká Sedmidub.

Jeho úkolem bylo, aby se z vagonů vypůjčených od TSS Cargo přestříkáním a zfalšováním dokladů formálně staly úplně jiné vagony, které jsou registrované na Slovensku.

Druhý významný spoluorganizátor podvodu se měl postarat o to, že slovenský Technický průkaz dráhového vozidla s razítkem Štátného dráhového úradu SDÚ už bude zaregistrovaný přímo na kupce kradených vagonů, tedy na holešovickou firmu L. Jeho úkolem bylo na základě zfalšovaných podkladů sehnat k ukradeným přestříkaným vagonům pravé slovenské doklady. „Rozumím už poměrně dobře tomu, jak pachatelé měli celý podvod vymyšlený, jen ještě nevím úplně přesně, kdo se na tom podílel vědomě a kdo nevědomě. Co mi moc nesedí, je škoda, kterou v TSS Cargo vyčíslili na osmdesát milionů korun. Podle mě pětadvacet vagonů tohoto typu, stáří a opotřebení může mít cenu sotva třetinovou," dodal svědek, který si přeje zůstat anonymní.