„V prvé řadě jsem požádala Českou školní inspekci o kontroly ZŠ Jugoslávská z hlediska bezpečnosti. Bezodkladně!“ uvádí Dagmar Hrabovská z pozice místostarostky Ostravy-Jihu pro školství. Ta se také přímo na místě seznamuje se situací a řediteli vyjadřuje podporu.
„Podle mých poznatků začali rodiče jednoho z problémových žáků spolupracovat jak se školou, tak s příslušnou sociálkou,“ upřesnila Hrabovská. Upozornila, že ZŠ Jugoslávská v současné době také doplňuje její kamerový systém, a to tak, aby šlo zpětně dohledávat dění na pořízených záznamech.
Jeden z posledních probíraných incidentů je z první poloviny října, kdy se údajně dvacet osmáků bálo po vyučování jít domů, protože nedaleko školy zevloval nepovedený spolužák… jediný. Hovoří se i o železné tyči. Což ovšem vedení školy dementuje; vždyť chlapec nenosí ani tašku, kam by ji ukryl.
„Bavíme se o dvou třídách, o nějakých třech čtyřech dětech, které tu dělají největší potíže!“ popisují rodiče, členové Školské rady ZŠ Jugoslávská. Ta už sestavuje i petici na podporu změny školského zákona týkajícího se inkluze; vzdělávání všech dětí včetně těch se „speciálními potřebami“ pohromadě.
„Pokud takovou petici obdržíme do konce února 2019, předložíme ji poslancům,“ vzkazuje místostarostka z Jihu. Obvod totiž plánuje setkání se zákonodárci z regionu, na němž hodlá vedení probírat mj. inkluzi. Na tom se domlouvá i s krajskou metodičkou prevence rizikového chování dětí a mládeže.
Za vyvolávání tlaku na politiky v souvislostí s nepovedenou inkluzí horuje na setkání s rodiči sám ředitel ZŠ Jugoslávská Petr Opletal: „Pokud ministryně nařídila, že se děti musí vzdělávat společně, tak my tady s tím nic nenaděláme. Když toto bude pokračovat, budou konflikty. Všichni to asi chápeme…“
Ředitel též vzpomíná na kolegu z jednoho ostravského předměstí, jehož údajná diskriminace žáků dohnala až před soud. „Pokud se mi přihlásí celá rodina s problémovým chováním, nemůžu ji poslat pryč, jsem povinen ji přijmout,“ brání se. Stává se totiž terčem řečí, že nadržuje těm nepřizpůsobivým.
Návrat k osvědčenémuV petici kvůli incidentům na ZŠ Jugoslávská stojí, že problémoví žáci patří ne na základní, nýbrž speciální školu: „Neustále narušují výuku, nenosí žádné učební pomůcky, jejich rodiče se školou nijak nespolupracují. Je naprosto nereálné, aby žáci s poruchami učení a chování byli zařazováni do běžných tříd, už jen kvůli skutečnosti, že postižené děti nemohou zvládat učivo běžných škol. V podstatě zdržují ty, kteří se mají a chtějí učit obvyklým způsobem.“ A rodiče míní, že řešení není složité: „Jedinou možnou, správnou cestou je návrat k tomu, co tady perfektně fungovalo předchozích nejméně padesát let, tedy k systému, který kromě běžných základních škol vzdělával děti ve školách speciálních i ve vyrovnávacích třídách.“ Požadují tak zrušení inkluze!